Een Nederlandse uptempo thriller

Bloedband haakt slim in op het – jammer genoeg – huidig heel aanwezig seksueel grensoverschrijdend gedrag en de rol van social media.

Auteur
De Nederlandse Jet van Vuuren (pseudoniem voor Hennie de Groot… waarom toch?) heeft in 2011 een verhalenwedstrijd gewonnen en kreeg hiervoor een masterclass van Kristien Hemmerechts. Sindsdien heeft de schrijfmicrobe haar – gelukkig – volledig in de ban.

Cover
Een beeld van de achterkant van een vrouw, die staart in het niets... Een herkenbare cover voor van Vuuren.

Het verhaal
Als de oneerbaar ontslagen rechercheur Barbara van Eck met haar dochter Kim een detectivebureau opstart, voelt ze zich overheerlijk. Ze heeft eerder haar dochter onvrijwillig afgestaan ter adoptie en nu wil ze zoveel mogelijk tijd met haar doorbrengen.

Meteen krijgen ze een zaak van formaat voorgeschoteld door een bekende TV-ster en tennisser. Een juicekanaal (i.e. social media, dat roddels verspreid over bekende figuren) beschuldigt hem van seksueel grensoverschrijdend gedrag. Meteen bijten Barbara en Kim zich vast in het dossier, terwijl ze ondertussen zelf belaagd worden door een stalker.

Mijn gedacht
Bloedband leest enorm snel door de korte hoofdstukken en de helderheid van het verhaal. Het boek omvat het tweede Barbara van Eck-verhaal, maar kan je prima als ‘alleenstaande’ lezen. De spanningsboog vraagt uitdrukkelijk om een vervolg. Mooi opgebouwde personages met net genoeg aparte karaktertrekken voor een prima geloofwaardigheid. Ik ben fan!

“Kennelijk huist er in mij toch een beetje een vals kreng, want in mijn brein ontstaat al snel iets moorddadigs en ik houd ook van een beetje verknipte vrouwen.” Jet van Vuuren (uit interview met Margriet)

Meer recensies van wereldgenieter