Inkijk in de bankenwereld door een ex-insider

wereldgenieter 29 maart 2024
Spelen met geld geeft je een subjectieve, onverbloemde kijk op de beursvloer door een jonge, succesvolle ex-bankier.

Auteur
De Londense Gary Stevenson heeft – na een gedesillusioneerde carrière bij de bank – vooral zichzelf de rol toegeëigend als activist. Enerzijds wil hij iedereen inzichten geven over de economie (en vooral waarschuwen voor de gevolgen hiervan) ; anderzijds ijvert hij om de allerrijksten een ‘weeldetaks’ te laten betalen in plaats van alweer het gewone volk te belasten. Hij blijft de overheid en politiek sterk prikkelen om actie te ondernemen over de ‘weelde ongelijkheid’.

Interesse in zijn visie? Kijk op zijn youtubekanaal Garys Economics.

Cover
Helemaal 'spijker op de kop': een jonge kerel kijkt naar Canary Wharf.

Het verhaal oftewel autobiografie
Gary Stevenson wil vanaf zijn jonge jaren als kind meer geld aangezien hij in een arm gezin in Londen opgroeit. Snel leert hij dat hij kan handelen zowel op school als op straat en is hij zich ervan bewust dat hij een gave heeft voor wiskunde.

Via een kaartspel (!) bemachtigt hij een stage bij Citibank en door zijn ‘speciale’ voorspellingen bombardeert hij zichzelf tot succesvolste bankier. Hij geeft een (subjectief) eerlijk beeld van de meedogenloze bankenwereld. Zijn geweten speelt hem parten en hij wil ontslag nemen.

Mijn gedacht
Spelen met geld bevat een autobiografie en wat voor eentje! Stevenson schuwt geen enkel (banken)taboe of ‘schenenschoppende’ (ex)-collega’s en onbekwame universiteiten. Hij vertelt eerlijk hoe hij miljoenen ponden verdient, terwijl de economie instort en hoe hij slapeloze nachten hierdoor beleeft.

Stevenson geeft je inzichten hoe de beursvloer in elkaar zit, legt uit hoe ‘gemakkelijk’ en vooral frauduleus banken werken en vertelt over de giftige werksfeer. Hij schrijft plastisch, met veel (donkere) humor en spaart zelf zijn eigen zwaktes niet. Mooi opgebouwde structuur.

Wat ik bewonder: hij heeft de gouden kooi verlaten. Zijn missie bestaat erin om iedereen bewust te maken over de wereldeconomie en vooral de gevolgen voor jezelf. Zeker lezen!

“A lot of rich people expect poor people to be stupid.” Gary Stevenson (na zijn studie bij de London School of Economics)

Meer recensies van wereldgenieter