Een onnavolgbare literaire thriller

wereldgenieter 14 maart 2024
Het dossier bevat een briljante thriller met een bijna ondenkbaar plot, dat zich afspeelt in de voormalige DDR en Zuid-Limburg.

Auteur
Groot is mijn verbazing als ik lees dat Anya Niewierra de Nederlandse nationaliteit heeft. (Ja, ik lees pas de flap nadat ik een boek uit heb). Het dossier heeft internationale allures. Voilà, ik zeg het u.

Niet alleen een meer dan begenadigd schrijfster, maar Niewierra werkt als directeur van Visit Zuid-Limburg en schildert. Aha, daarom spelen kunst en Zuid-Limburg een belangrijke rol in haar boek.

Haar verhalen veroveren terecht heel wat prijzen. Hopla, mijn NTL (nog te lezen) groeit.

Cover
Shout out naar het ontwerp van de omslag met de Brandenburger tor op de voorgrond en enorm fijn dat het monument 'doorloopt' op de bladzijdes. Vind ik leuk.

Het verhaal
Kunstenares Josta Bresse mist tien dagen van haar leven en ontdekt dat ze een operatie onderging. Ze maakt meteen de link met haar verleden als kunstvervalser en gaat op zoek naar haar vroegere kompanen. Ze weet dat een dossier bestaat met bewijzen van talloze kunstvervalsingen, die de artistieke wereld op zijn kop kunnen zetten. Tijdens haar queeste vreest ze voor haar leven.

Mijn gedacht
Een juweeltje! Niewiessa creëert intrigerende personages en kan meesterlijk inzicht geven hoe iemand (d)evolueert in mentale en fysieke isolatie. Hoe overlevingsdrang iemand tot onmenselijke daden drijft. Een plot om van te smullen met enorme twist(s). TOP!

Ik wilde een fictief verhaal in een werkelijke situatie schrijven. Dus de feiten moesten kloppen. De research kostte mij veel meer tijd dan gepland. Ook omdat ik via de ene informatiebron op de andere stuitte, waardoor je steeds meer leerde over het bizarre leven in de DDR. Dit leidde ertoe dat ik op z’n minst 1,5 jaar bezig ben geweest met research en met het voeren van gesprekken met deskundigen en Oost-Duitsers… Vooral het gesprek dat ik met een ex-gevangene van de Stasi had in zijn eigen cel in Hohenschönhausen heeft diepe indruk op me gemaakt. (Anya Niewierra uit interview Boekenbijlage)

Meer recensies van wereldgenieter