Een kille Scandi-pageturner

wereldgenieter 13 maart 2024
Verborgen in de sneeuw speelt zich af in een prachtig Zweeds skioord, maar hedendaagse problematiek maakt het plot origineel.

Auteur
De Zweedse Viveca Sten heeft haar succesvolle job als advocate en Legal Counsel bij diverse grote bedrijven sinds 2011 neergelegd om voltijds te schrijven. JEUJ! Haar meeste boeken spelen zich af in Sandhamm waar haar familie al generaties hun vakantie doorbrengt. En ja hoor, haar crimi Sandhamm murders kan je al ettelijke seizoenen op TV zien. Een Scandi om te volgen!

Cover
Yep, een zicht op de stoeltjeslift in de prachtige sneeuw. Daar draait het om ;-).

Het verhaal
Politieagente Hanna Ahlander heeft het verknoeid, zowel professioneel als privé en zit in zak en as. Haar uiterst succesvolle zuster biedt haar aan om in haar huis in het skioord Are wat rust te zoeken. Als een tienermeisje wordt vermist, aarzelt Hanna niet om samen met de ongeruste dorpsbewoners te helpen zoeken.

Haar scherpe blik doet rechercheur Daniel Lindskog besluiten om haar tot zijn onderbemand team toe te voegen. Een sneeuwstorm maakt hun werk moeilijk en ze moeten hun denkwerk accelereren.

Mijn gedacht
In één dag las ik het boek uit en ik ben erg happy dat het de aftrap betekent van een nieuwe serie. Dat vraagt (alweer) om verfilming.

Viveca Sten kan meesterlijk een verhaal neerzetten. Het recept: men neme een vrij afgelegen en ijskoude bestemming, je voegt dorpelingen toe met complexe verledens, hedens en verhoudingen en je werkt af met een ongelooflijk ‘kil’ plot. Top!

When my Swedish publisher called me to say that they wanted to publish my book I could hardly believe it. I called my husband to share the good news and when he said he would buy a bottle of champagne to celebrate, I heard myself saying: “But what if they are only kidding?” (Viveca Sten)

Meer recensies van wereldgenieter