Een donkere, ruige thriller

wereldgenieter 02 april 2024
Tijden van duisternis neemt je mee naar een desolate en kille omgeving, waar een aantal meisjes al jaren verdwenen.

Auteur
De Britse R.J. Ellory heeft jaren geleden al 22 romans geschreven, die allemaal geweigerd werden door uitgeverijen. Na jaren stilte begon hij terug en met succes! Jaarlijks publiceert hij een ‘slow-motion thriller’. Zijn eigen moeilijke jeugd kan wel eens inspiratie hebben gegeven voor dit boek. Oh ja, hij speelt gitaar in een bandje ‘The Whiskey poets’.

Cover
De omslag laat je al wat rillen van de koude: kil, een huisje met rokende schoorsteen en een duister figuur met een schop. Persoonlijk vind ik de Engelse cover beter: een helikopterzicht over een desolaat sneeuwlandschap met wat bomen.

Het verhaal
Jack Devereaux heeft al jaren geleden zijn isolate dorp Jasperville de rug toegekeerd na een traumatische jeugd. Als hij telefoon krijgt dat zijn broer iemand roekeloos heeft aangevallen, weet hij dat hij zijn jeugd niet zomaar kan vergeten en terug moet keren.

Meteen komen de duistere herinneringen terug, vooral over de mysterieuze verdwijningen van de Jasperville-meisjes.

Mijn gedacht
Men neme: een totaal afgelegen, ruwe, barre plek met onwaarschijnlijke koude temperaturen, een aantal donkere personages, een enorm enge legende, wat rampen en onrustwekkende verdwijningen. Daarbovenop nog een fantastisch plot, geweldige schrijfstijl en een weldoordachte spanningsboog en als kers op de taart, nog een onverwachte wending. Voilà, het recept voor de perfecte thriller.

Let the past be wat it was, the present what it is, the future the best it can be. (R.J. Ellory)

Meer recensies van wereldgenieter