prima debuut

wil veltkamp 16 maart 2024
‘Burn-out’, het debuut van Wouter Paesen, ontstond toen de auteur vanwege zijn revalidatie na een hartinfarct, besloot het verhaal dat al langer in zijn hoofd zat, op te schrijven. Het boek verhaalt over Gert. Hij werkte in het onderwijs, maar zit nu al enige tijd thuis vanwege een burn-out. Het lesgeven ging hem goed af, echter de rompslomp eromheen minder. Hij zoekt een baan met meer rust, maar ook de drukte van de stad is hij beu. Samen met zijn gezin verhuist hij naar het bosrijke Limburg. Een snelle kennismaking met de buren volgt. Beiden komen ze uit de medische wereld. Jean-Paul is een gepensioneerde huisarts. Zijn echtgenote Bernadette is plastisch chirurg met een praktijk aan huis, op de Zandhoeve. Ze hebben veel paarden en al snel krijgt Gert een baan aangeboden, helpen bij de paarden maar ook andere voorkomende klussen moet hij doen. Zijn dochter Lore, die tegen de verhuizing op zag, maakt kennis met Leo. Een Argentijnse student die als staljongen bij het dokterskoppel werkt. Dit maakt voor haar de verhuizing wel makkelijker. Gert ontdekt dat de dokters werkzaam zijn in de schimmige wereld van orgaanhandel en de banden die ze hebben met de onderwereld. In korte hoofdstukken verblijven we afwisselend in Niel-bij-As en in Bogotá. Ook maken we kennis met veel personen. In eerste instantie vraag je je af wat ze allemaal met elkaar te maken hebben, maar al snel wordt duidelijk hoe verweven iedereen met elkaar is. De personages zijn bijna allemaal goed uitgewerkt en de romance die er opbloeit tussen Leo en Lore wordt goed weergegeven. Er worden diverse thema’s benoemd, zoals de ethische dillema’s, wraak en familieverhoudingen. De spanning wordt naarmate het boek vordert ook opgebouwd, de plot is een beetje voorspelbaar, maar desalniettemin is het een aangename tijdverdrijving om dit boek te lezen.

Meer recensies van wil veltkamp