meesterlijke ontknoping

wil veltkamp 17 maart 2024
‘Onderstroom’ van thrillerschrijfster Linda Jansma heeft een intrigerende ondertitel, namelijk onder het oppervlak bevinden zich de grootste geheimen. En geheimen bevat dit boek genoeg.
We maken kennis met Hester, twee jaar na het overlijden van haar jongste dochter Insa. Hierdoor is haar leven op on hold gezet, haar huwelijk gestrand en is haar zeilschool in zwaar weer gekomen. Eindelijk gaat het met de zeilschool weer de goede kant op, alle cursussen zijn weer volgeboekt. Ook Timo, hij was een goede vriend van Insa, komt samen met zijn vader Jelmer terug voor lessen. Al snel is duidelijk dat deze een oogje heeft op Hester. Maar dan wordt er in de buurt een meisje vermoord en een tweede wordt zwaargewond gevonden. Is de moordenaar teruggekeerd of is deze nooit weggeweest?
De schrijfstijl van Jansma is beeldend en vlot en ze is in dit boek er opnieuw in geslaagd om iedereen verdacht te maken en dan met een dader op de proppen te komen die je niet verwacht. De proloog begint al goed, of eigenlijk niet, want er volgt een goede omschrijving hoe een niet meer levend lichaam aan de rand van het water wordt gevonden. Daarna wordt het verhaal verteld vanuit Hester. Elk hoofdstuk begint met flashbacks over het gezin en de zeilschool van Hester. Hierdoor leren we het gezin en met name Insa steeds beter kennen. De verhaallijnen en karakters zijn goed uitgewerkt. Het verdriet van Hester om het overlijden van een kind, het in de steek worden gelaten door de echtgenoot, het in zwaar weer zitten van de zeilschool, het is echt uit het leven gegrepen. Door de afwisseling wil je blijven lezen om te weten te komen wat er is gebeurd. En met de ontknoping blijkt maar weer eens waarom Jansma zo vaak in de prijzen is gevallen met haar thrillers. Want ook nu weet ze weer te verrassen met dit boek dat maar moeilijk weg te leggen is.

Meer recensies van wil veltkamp