een inkijkje in het leven van een momfluencer

wil veltkamp 19 maart 2024

“Waar is Ivy?” is een kortverhaal geschreven door Inge van Prooijen. Beter gezegd een thriller uit de stal van de Verhalenfabriek, onderdeel van de Crime Company. Eerder las ik haar debuut ‘Zonder angst’. Dit boek had me, zeker voor een debuut, aangenaam verrast, dus toen ik de kans kreeg om het korte verhaal “Waar is Ivy?” te lezen aarzelde ik niet.
Het lijkt me altijd dat een kortverhaal schrijven moeilijk is. Je moet in een honderdtal bladzijden toch alles vertellen. Maar Van Prooijen is hier goed in geslaagd. We leren ‘Lizzy kennen. Ze is een alleenstaande moeder en vindt het moederschap zo in haar eentje af en toe toch wel zwaar. Als ze na weer een slapeloze nacht op Instagram een eerlijke post deelt, ontploft haar account en wordt ze benaderd door diverse agentschappen die haar als ‘momfluencer’ willen. Het lijkt zo mooi, geld verdienen met socials. Haar geldzorgen zijn voorbij, maar de keerzijde van het succes is minder. Ze heeft niet alleen maar volgers die enthousiast zijn, haar inbox ontvangt talrijke nare berichten en bedreigingen. Internettrollen die een ander het succes niet gunnen. Hier komt de nare kant van de onlinewereld naar voren. Na een half jaar besluit Lizzie te stoppen, maar het is te laat. Na afronding van haar laatste klus, wil ze haar dochter wekken van haar middagdutje, maar dan ligt Ivy niet meer in haar bedje.
Inge van Prooijen schetst een eerlijk beeld van het leven van een alleenstaande moeder met een baby. De situaties die ze aangeeft zullen menig ouderpaar herkennen. De liefde voor je kind, maar ook de onmacht om ze te laten slapen, eten of niet laten huilen. Rondlopen met vlekken op je kleding, het geen tijd hebben om eens heerlijk te douchen. En dan plots komt er een stukje thriller als Ivy verdwijnt. En ook al vallen er geen doden en wordt er niet geschoten, ook hier weet de auteur met een paar rake zinnen te vertellen wat er speelt. Al met al een heel fijn te lezen kortverhaal van een schrijver waar ik nog heel veel van hoop te lezen.

Meer recensies van wil veltkamp