Wegdromen

Wilma Hartman 10 april 2024
Net als bij Dromen in Bretagne kan je aan de kaft van dit boek zien dat het verhaal zich afspeelt op Bali. Een tempel en exotische bloemen maken dat wel duidelijk. Ik ben benieuwd wat dit verhaal brengt. Marcella Kleine haar passie ligt bij het schrijven van thrillers, maar toch heeft ze opnieuw een feelgood geschreven. Ik ben daarom best benieuwd naar dit tussendoortje.

Dromen op Bali is het vervolg op Dromen in Bretagne. Let daarom op, deze recensie kan dus spoilers bevatten.
Dromen op Bali gaat verder waar Dromen in Bretagne eindigde. Jamilla, voormalig begeleider in de jeugdzorg, heeft haar droom, het helpen van probleemjongeren op een bijzondere locatie in Bretagne, waargemaakt. Ze lijkt gelukkig met Chris. Julien, de architect, die de verbouwing van haar huis heeft begeleid, is nog steeds betrokken bij haar boerderij. Hij is meer een soort playboy en lijkt niet zo betrouwbaar. Heeft hij niet iets met Milou, haar hulp op de boerderij in Bretagne? Jamilla weet bijna zeker dat zij samen gezoend hebben. Als ze samen met Chris naar Bali gaat, omdat ze tijdelijk niet op de boerderij kan wonen, komt ze erachter hoe het werkelijk zit met haar gevoelens voor Chris. De intense armoede op Bali raakt Jamilla. Het blijkt een heftige periode. Keert ze terug naar Bretagne? Hoe ziet haar toekomst er verder uit? Dat lees je allemaal in dit verhaal. Ik kan je wel aanraden eerst Dromen in Bretagne te lezen.

Het verhaal heeft alle aspecten van een feelgood-tussendoortje; enige voorspelbaarheid, romantiek en is vlot te lezen. Maar dit tussendoortje geeft toch net wat meer. De herkenbare keuzes en dilemma’s waar Jamilla maar ook Chris en Julien voor staan, geven dit verhaal net wat meer diepgang. Dromen in Bretagne leek een afgerond verhaal. Ik had geen vervolg verwacht, maar ik vond het erg leuk om de verdere belevenissen te lezen van Jamilla, Chris en Julien. Het verhaal is lastig weg te leggen. Gelukkig dat het een tussendoortje is, dat kan je in een middag uitlezen als je wil. De Indonesische woorden leiden mij te veel af en voegen niet veel toe naar mijn mening. De taal zullen maar weinig mensen in Nederland kennen. Ik vond het eerste deel net iets beter, daarom geef ik 3,5 ster voor Dromen op Bali.

Zoek je een verhaal dat je fijn tussendoor kan lezen, bijvoorbeeld als je nog op vakantie gaat of nadat je een wat moeilijker boek hebt gelezen, kan ik je deze zeker aanraden.

Meer recensies van Wilma Hartman