Koning van het volk

Wilma Hartman 20 maart 2024
Tessa Afshar is schrijfster van Bijbelse en historische romans. Ze is opgegroeid in Iran als moslima. Op haar veertiende ging ze naar een meisjesschool in Amerika en is daar blijven wonen. Ze werd christen en ging theologie studeren aan de Universiteit van Yale. Tegenwoordig is ze naast schrijfster ook actief als kerkelijk werkster.
Ik ben heel benieuwd naar de combinatie van Bijbelse en historische roman. Tot nu toe ben ik nog weinig echt goede Bijbelse romans tegengekomen. Vaak zijn ze een beetje zoetsappig, als een streekroman met een sausje eroverheen.
Koning van het volk is het los te lezen vervolg op Prins van Perzië.

Het verhaal speelt zich af in Perzië (het huidige Iran), in het achtste jaar van de regering van koning Kores. Er is een oorlog aan de gang met Medië, waar de wrede koning Astyges regeert. Jemma haar moeder is een belangrijk schrijfster aan het hof van koning Kores. Midden in de nacht komt een boodschapper haar halen om naar het hof te komen. Het is een gevaarlijke reis die deels door Medië loopt. De moeder van Jemma wordt ontvoerd. Samen met haar vader en Zarina, haar zus gaan ze op pad om haar moeder te bevrijden. Later in het verhaal krijgen ze hulp van prins Asher. Prins Asher heeft hele andere motieven om tegen zijn vader Astyges in te gaan en hulp te verlenen aan Jemma en haar familie. De motieven wraak en liefde staan tegenover elkaar. Wie zal winnen? Is een wonder mogelijk?

Ik ben aangenaam verrast door deze schrijfster. Zij beschrijft het dagelijks leven van Jemma, haar familie en later ook van Asher en de worstelingen waar ze mee leven. Ook lees je over trauma’s en angsten uit het verleden die nog steeds opduiken. Daarbij maakt ze duidelijk dat een leven als christen er in de praktijk alleen anders uitziet doordat ze anders in het leven staan, doordat ze andere keuzes maken. Dit gebeurt heel subtiel en absoluut niet zoetsappig. Een voorbeeld:

‘Haar moeders geloof was, net als dat van haar vader, gevormd door beproevingen. Ergens door de jaren heen hadden ze geleerd op Gods voorzienigheid te vertrouwen, boven wat redelijkerwijs kon worden verwacht van hard werken of geestelijke en lichamelijke scherpte. Ze hadden geleerd te geloven in Gods bemoeienis met hun leven en wonderen te verwachten wanneer het gewone eenvoudig ontoereikend bleek. Zover was Jenna nog niet in haar geloof’

Het is een enorm spannend en ontroerend historisch verhaal. Ieder hoofdstuk begint met een Bijbeltekst die van toepassing is op dat hoofdstuk. Daarnaast wordt het boek uit diverse perspectieven verteld. Bij wisseling van het perspectief staat dat ook bovenaan het hoofdstuk in kapitale, vetgedrukte letters vermeld. De hoofdstukken zijn 8 á 10 pagina’s lang en hebben een kleine cliffhanger aan het einde. Als christen vond ik het mooi om te lezen hoe deze familie hun geloof in de praktijk bracht, maar ook worstelde om de goede keuzes te maken, gebaseerd op de christelijke normen en waarden. Tegelijkertijd was het ook een heel spannend boek dat zeker los gelezen kan worden van het eerste deel. De schrijfstijl is prettig en het plot is goed opgebouwd. Wat ik wel miste was een kaartje zodat je kon zien welke gebied, land of stad onder de heerschappij van welke koning viel. Ook al ben je geen christen is dit een boek dat je goed kan lezen naar mijn mening. Het is absoluut niet zoetsappig en er komen heftige stukken in voor.

Ik ben zeker van plan om binnenkort het eerste deel te gaan lezen van deze serie en ik hoop dat er nog meer boeken worden uitgebracht over Jemma en haar familie. Daarom 4 sterren van mij.

Meer recensies van Wilma Hartman