Spelen met vuur

Wilma Hartman 16 maart 2024
Lina Bengtsdotter woont in Stockholm (Zweden) waar ze ook werkt als docente Zweeds en psychologie. Ze is vooral bekend van de Charlie Lager-serie. Spelen met vuur is een thriller die geen deel uitmaakt van een serie, maar een standalone.

Vega wordt opgebeld door haar jeugdvriendin Katja. Ze is helemaal in paniek en vraagt Vega dringend om hulp en geeft aan dat ze niet langer kan zwijgen. Als lezer vermoed je dat dit iets te maken heeft met de gruwelijke gebeurtenis waarover je in de proloog al las. Vega besluit met tegenzin terug te gaan naar Silverbro. De plek waar ze opgegroeid is en die vol is met pijn, verdriet en geheimen. Geheimen die ze ver weggestopt heeft. Het is ook de plek waar Katja en zij samen zijn opgegroeid en hartsvriendinnen waren. Ze had zichzelf voorgenomen nooit meer terug te gaan.
Silverbro is een deprimerend dorpje op het platteland. Daar is de tante van Katja verdwenen. Wanneer Vega aankomt in Silverbro is Katja niet thuis. Daar is men niet direct ongerust. Katja had periodes dat ze zo depressief was en onder de drugs en alcohol zat, dat ze niet aanspreekbaar was en van de radar verdween. Haar vrienden letten wel op of ze haar ergens zien, maar maken zich niet echt ongerust. Tot ze wel heel lang weg is en ook haar vrienden ongerust worden. Heeft haar verdwijning iets te maken met de verdwijning van haar tante? Of is het toch meer drugsgerelateerd?

Je wordt meegenomen in de wereld van Vega, waardoor het voor jou als lezer niet snel duidelijk is wat er nu precies gebeurd is. De hoofdstukken die zich in het heden afspelen, zijn niet voorzien van een titel of een datum, terwijl de hoofstukken die zich in het verleden afspelen hebben wel een kop hebben, namelijk ‘Vuur’. De hoofdstukken zijn kort, soms zelfs erg kort.
Ik vond het een vrij deprimerend verhaal. Toch heeft het iets intrigerends. Vega die haar emoties onder controle houdt door voorspelbaar en veilig te leven. Een wat saaie maar betrouwbare echtgenoot, een kind en voldoende geld om van te leven. De vraag die Lina Bengtsdotter opwerpt is of je dan wel echt gelukkig wordt. Kan je wel echt jezelf zijn in zo een relatie of is het meer een vlucht? Katja is meer een onbedwingbare vulkaan die risico’s neemt in haar leven. Haar destructieve manier van leven is voor haar een manier om haar geheimen te verstoppen. Jij als lezer mag zelf een mening vormen.
Aan de andere kant is het plot goed opgebouwd met een aardige plottwist aan het einde. Spelen met vuur leest makkelijk weg en heeft aan het eind van ieder hoofdstuk wel een soort van kleine cliffhanger waardoor je door wil lezen.

Een stukje vond ik wat slordig. Ik denk dat dit door het vertalen komt:

“We werden onderbroken door Samuel die, met zijn schoenen nog aan de keuken binnen kwam stampen." Hij had wat hulp nodig op zolder. Konden Katja en ik even meekomen.”

In Zweden is het gebruikelijk in huis je schoenen uit te doen, daarom staat er dus ook uitdrukkelijk bij dat hij zijn schoenen aan had. Je denkt dat hij hulp nodig heeft op de zolder in het huis en dus ben je even in de war. Later blijkt uit het verhaal dat het om de zolder in de schuur gaat en dat Samuel dus van buiten komt. Het stukje is belangrijk in het plot en had iets zorgvuldiger geformuleerd mogen worden.

Als je een spannend boek verwacht met veel actie dan ben je met dit boek aan het verkeerde adres. Het is meer een psychologische thriller met een bepaalde spanning en veel melancholie. Het is een soort trip langs memory lane. Maar Spelen met vuur zet je ook aan het denken. Hoe ga ik om met pijnlijke gebeurtenissen in het verleden? Verstop of bedek ik ze? Ik geef het boek 3 sterren.

Wilma Boekencast

Meer recensies van Wilma Hartman