Een onverwachte gast

Wilma Hartman 01 april 2024
Het boek Afgeschreven van Angelique Haak gaat over de schrijfster Sasja Winters. Aan het eind van het boek onthult Angelique dat Sasja Winters bestaat en voor De Verhalenfabriek de trilogie Bon Bini Bruiloft heeft geschreven. Drie tussendoortjes in het feelgood genre, dat maakt me nieuwsgierig. De drie delen spelen zich allemaal af in Aruba en vertellen het verhaal van een weddingplanner, Bon Bini Bruiloft, die bruiloften op Aruba organiseert voor met name Nederlanders.

In het eerste deel De onverwachte gast maken we kennis met Fay. Fay is van jongs af aan geobsedeerd door bruiloften. Haar Barbie en Ken in bruidskleding waren haar favoriete speelgoed. Als haar partner Bob als militair uitgezonden wordt naar Aruba, mag Fay ook mee. Tot haar geluk kan ze aan de slag bij de weddingplanner op het eiland. Fay is dolgelukkig, hoe leuk is het om van je passie je beroep te kunnen maken. Ze leert aardig haar weg te vinden op het eiland en op haar werk. De eerste bruiloft die ze zelfstandig mag organiseren is die van haar vriendin uit Nederland. De getuige is de onverwachte gast die voor een heleboel reuring zal zorgen.
Wanneer Fay bijna jarig is, begint Bob geheimzinnig te doen. Fay weet het zeker: Bob gaat haar vast ten huwelijk vragen. Ziet ze niet al een reservering in zijn agenda staan op haar verjaardag met de naam van dat geweldige restaurant? Zal het echt zo gaan gebeuren? Dat mag je zelf gaan lezen.

Zoals jullie in eerdere recensies van feelgood-tussendoortjes van mij hebben kunnen lezen, is feelgood voor mij vaak te voorspelbaar. Prima hoor als tussendoortje, maar het mist vaak de diepgang. Sasja Winters heeft mij kunnen overtuigen dat feelgood ook emoties kan losmaken door juist wat van die diepgang toe te voegen aan haar verhaal. Ik heb geschaterd van het lachen en dikke tranen gehuild. Ik vind dat echt een groot talent om dat te verwerken in een kort verhaal zonder dat het onnatuurlijk overkomt. Ze heeft een meeslepende en beschrijvende schrijfstijl met geweldige humor. De vlinders in de buik die veranderen in vleermuizen bijvoorbeeld:

‘Nee! Het zijn absoluut geen vlinders met ADHD. Het zijn vleermuizen met hondsdolheid’

Kortom, een echte aanrader.

Meer recensies van Wilma Hartman