IJskoude thriller (pas op spoilergevaar)

Wilma Hartman 22 januari 2024
De kaft van het boek is vrij eenvoudig een ijsblokje met erin en er bovenop iets van een vlieg of mug. De titel staat met grote witte letters te lezen. Ik vind het een intrigerende kaft die goed past bij het boek Alleen, waar Koud een vervolg op is, net zo eenvoudig is maar dan met een wieg op de voorkant.

Let op: wanneer je Alleen leest of nog wil lezen, wil ik je laten weten dat je hier in mijn recensie van Koud spoilers aan zult treffen.
Oscar P., de ontvoerder van Julie Meskens, is 15 jaar na de ontvoering nog steeds spoorloos. Onderzoeksjournalist Pieter de Saeger, die destijds betrokken was bij het verhaal rond de ontvoering van Julie Meskens, is obsessief op zoek naar hem. Hij kan het niet verkroppen dat deze man nog altijd vrij rondloopt. Zijn persoonlijke leven is een puinhoop, hij heeft alles opgeofferd aan deze zoektocht. Daarnaast is er de verhaallijn van de dochter van Julia, Hannah. Door haar vader Tom innig geliefd en overmatig beschermd uit angst voor ontvoering. De dader loopt immers nog vrij rond. Dan wordt zijn ergste nachtmerrie waarheid. Elk spoor lijkt dood te lopen. Waar is Hannah? Als Pieter de Saeger een berichtje krijgt ondertekend met Oscar P. lijkt het duidelijk wie de dader is, maar is dat wel zo?

Volgens de uitgever is Koud los te lezen van Alleen. Ik zou dat niet aanraden. Om het boek echt goed te begrijpen, is het naar mijn mening goed om deze eerst te lezen. Het maakt de leeservaring nog intenser. Je kan nog beter meeleven met de hoofdpersonages zoals Tom en Pieter. Je begrijpt hun reacties en handelen dan ook beter. Het lijkt mij zo heftig om twee keer een ontvoering te moeten meemaken. Het boek is nagelbijtend spannend en lastig weg te leggen. Toch vond ik het stuk over Pieter de Saegher is IJsland wel een beetje apart en beetje gekunsteld als ik erover nadenk, zeker met het eerste deel nog in mijn achterhoofd.
De schrijfstijl is eenvoudig en leest makkelijk weg. De korte hoofdstukken maken het doorlezen makkelijk. Ik dacht vaak: ik kan nog wel een hoofdstukje lezen en voor je het weet ben je zo weer vele hoofdstukjes verder.
Ik vond dat de emoties goed verwerkt waren in het boek. Dat maakt dat je je kan inleven in de emoties van Tom en Pieter. Je voelt haast hun pijn. Ook ontwikkelen de hoofdpersonen zich en maken ze veranderingen door die het toch mensen van vlees en bloed maken zoals jij en ik en niet een statisch personage uit een boek.

Barbara de Smedt heeft heel erg getwijfeld of er een vervolg moest komen op Alleen. Ik ben blij dat ze dat wel heeft gedaan. Het maakt het verhaal echt af, ook al vond ik het soms wel wat gekunsteld over komen. Ik heb genoten en kon niet anders dan het boek in een ruk uitlezen. Daarom 4 sterren van mij.
Wilma Boekencast

Meer recensies van Wilma Hartman