Oregon

Wilma Hartman 07 oktober 2019
Voor de club van echte lezers mocht ik dit boek lezen, het debuut van Jori Stam. Het boek toont op de voorkant een haas met een kapot oor en horens. Deze haas komt in het boek terug en het boek is net als het boek heel apart. Er wordt een tegenstelling gecreëerd tussen Philip en Stijn, goede vrienden. Philip is een man die alles mee heeft een vrouw en een kind gevonden in Amerika, een populair schrijver, iemand die van het leven geniet en het leven neemt zoals het komt. Aan de andere kant Stijn, iemand die heel geordend leeft van lijstjes en planning. Stijn is zijn grote liefde kwijt geraakt aan Amerika en wil heel graag schrijver worden. Hij is gefascineerd door een mysterieuze vliegtuigkaper die verdwenen is in Oregon en wil daar een verhaal over schrijven. Philip nodigt Stijn uit om samen in een afgelegen hut rustig te schrijven aan hun boeken.

De tegenstelling worden daar alleen maar groter. Stijn raakt helemaal in de war van geluiden, voetstappen en peuken in de sneeuw, maar ook van het door Philip afwijken van het schema voor het eten dat Stijn helemaal van te voren had bedacht. Opvallend is ook dat Philip het beste voor zich zelf uitzoekt, het beste bed, het beste schrijfplekje enzovoort.

In het boek wordt de spanning opgebouwd maar het slot laat je verward achter en de opgebouwde spanning loopt leeg als een luchtballon. Toch heb ik me prima vermaakt met het boek en met de bijzondere zinnen zoals 'we zijn een uitheemse bacterie die zojuist door witte bloedcellen zijn ontdekt' om een situatie in een Amerikaans restaurant te beschrijven en hoe vreemd Stijn zich daar voelt. Of zoals deze 'Toen we na een uur eindelijk het hobbelige stadsdoolhof achter ons lieten en de snelweg op reden, zag ik Philip in slaap vallen. Zelfs met zijn opgevouwen origamibenen in een ongemakkelijke stoel was hij zo vertrokken. Zijn wang plakte tegen het raam en zijn mond hing een beetje open. In het raam zag ik hoe het spiegelbeeld van zijn gezicht gespiest werd door voorbijrazende takken langs de weg.'

Kortom, de schrijfstijl is prettig, de hoofdstukken kort maar de eventuele dubbele betekenis kon ik er niet uithalen. Misschien dat ik daarvoor het boek nog eens zou moeten lezen. Wel een knap debuut, een schrijver om in de gaten te houden.

Meer recensies van Wilma Hartman