Turkenliefje

Wilma Hartman 21 juni 2019
Een historische roman gebaseerd op het ware verhaal van een Nederlands meisje in Algiers. Dat klinkt wel heel bijzonder. Op de prachtige voorkant zie je een meisje met een soort versierde tulband op en prachtige kleding. Het ziet er oosters uit. Dit maakt me wel nieuwsgierig hoe kwam dat meisje terecht in Algiers?

Het boek is van het begin af aan pakkend en dat is knap voor een historische roman waar je vaak wel in moet komen. Het speelt in de aan het eind van de 16e eeuw/begin 17e eeuw ten tijde van de republiek. Het boek vertelt het verhaal van Jacomijn, ongeveer 30 jaar jong. Jacomijn woont in Rotterdam als haar vader, die op sterven ligt haar beloofd aan Simon de Vries, een drukker. Jacomijn belooft haar stervende vader dat ze met hem zal trouwen en te blijven zorgen voor haar zusje met een beperkt verstandelijke vermogen. Jacomijn heeft moeite haar geliefde die ze achtergelaten heeft in Algiers te vergeten en dat maakt het lastig om trouw te zijn aan haar belofte aan haar vader. Het gezin had Nederland verlaten tijdens het rampjaar met de bedoeling om in Suriname een nieuw bestaan op te bouwen. Een grote stap in die tijd, van hun laatste spaargeld had haar vader de overtocht geboekt op een niet erg betrouwbaar schip die de overtocht zou maken naar Suriname maar dit schip had geen weerstand tegen de kapers. Het gezin wordt als slaven verkocht en ze komen terecht in Algiers. De enige manier om vrijgekocht te worden is als Nederland, in dit geval de gemeente Rotterdam en de kerk geld inzamelt en betaald. Daar heeft Jacomijn haar geliefde ontmoet.

Het is prachtige roman gebaseerd op een waargebeurd verhaal beschreven in het reisverslag van Cornelis Stoet en beschrijft een periode in de geschiedenis die ik nog niet kende. Ja ik weet van de republiek en van piraten maar had toch altijd een wat romantisch beeld. Dit boek schetst de rauwe werkelijkheid van het leven van alledag in Nederland maar ook van het leven als slaaf in Algiers. Het verhaal wordt verteld door een afwisseling in het nu, in Nederland en het verleden. In sommige boeken zit er duidelijk verschil in de verhaallijnen, maar dat is hier niet zo. De overgangen lopen soepel. Het boek leest makkelijk weg zonder te veel moeilijke woorden en de schrijfstijl is zodanig dat je niet kan stoppen met lezen. Wat het boek helemaal compleet maakt is een verklarende woordenlijst achterin het boek. Veel woorden waar je al lezende al wel idee van hebt wat er bedoeld wordt, worden achterin verklaard, makkelijke woorden in mijn ogen zoals b.v. piraat maar ook lastigere woorden als tijk of pasja. Daarnaast is er een uitgebreid nawoord geschreven waarin Lydia vertelt welke feiten ze gebruikt heeft en wat fictie is.

Lydia Rood is een veelzijdig schrijfster en bekend van jeugdboeken, thrillers en historische romans. Maar ook toneelstukken en filmbewerkingen heeft ze gemaakt. Ze was journalist maar vanaf 1991 heeft ze zich volledig op het schrijven gericht.

Het is een prestatie om zo veelzijdig te zijn en een zo goede historische roman te kunnen afleveren. Ik hoop dat er nog meer historische romans volgen.

Ik geef het boek 5 sterren.

Meer recensies van Wilma Hartman