Een verrassend leerzame blik op Het nieuwe land

Wintermaan 28 december 2019
Het boek is een journalistieke zoektocht naar informatie over de inpoldering en bemensing van met name de Noordoostpolder en Oost- en Zuid-Flevoland in de 20e eeuw, maar begint met een historisch relevante aanloop: de bouw van de Afsluitdijk, de drooglegging van de Wieringermeer en de lessen die getrokken konden worden uit de bemensing van de Haarlemmermeer..
Het is een uitgekiende mengeling van historische feiten, beschrijvingen van politieke keuzes, wetenschappelijke inzichten en persoonlijke verhalen en ontkrachte indianenverhalen, waarbij alle kanten belicht worden: nergens is goed alleen maar goed of slecht alleen maar slecht. Juist de nuanceringen dragen het boek.
Daarbij geeft het een heel verhelderende culturele, politieke en antropologische kijk op de heersende zeden en gewoonten van de Nederlandse samenleving in de periode tussen grofweg 1900 en 1980.
De schrijfstijl is zeer pakkend, waardoor je nergens het gevoel hebt een opsomming van feiten te moeten doorploegen.

Persoonlijk was ik verrast en geïntrigeerd en het kostte me moeite om het boek weg te leggen.
Vooral het laatste hoofdstuk waarin parallellen worden getrokken met het 21e eeuwse Nederlandse immigratiebeleid stemde mij nog lange tijd tot nadenken...
Een ware pageturner!
Een absolute aanrader!