geweldig boek

xanne 09 januari 2020
Ik kan me bijna niet voorstellen dat er mensen zijn die geen fan zijn van the master, Stephen King.

Stephen Edwin King, geboren in Portland, Maine op 21 september 1947, is een Amerikaanse schrijver van onder meer horror-en sciencefictionverhalen en thrillers. Zijn boeken staan op de lijst van de bestverkochte boeken ter wereld. Wat mij betreft is dat meer dan terecht.

Mr Mercedes is het eerste deel van de Bill Hodges trilogie. Verschenen in 2014. In 2015 won dit boek de Edgar Allan Poe Award in de categorie ‘Beste roman’. Dit is best opvallend, daar dit boek een echte thriller is. En voor mij dus niet bij de categorie roman thuis hoort.

Plot:

(hierin staan spoilers, dus als je dit nog niet wilt weten, lees dan verder bij wat ik van dit boek vond!!)

In een rustig Amerikaans stadje staat een grote groep werkelozen te wachten aan het conventiecentrum van de stad, waar binnen enkele uren een grote jobbeurs van start gaat. Maar net wanneer de massa op zijn grootst is, rijdt een meedogenloze moordenaar met een Mercedes de wachtende massa in. De politie doet haar uiterste best om de moordenaar te vinden, maar deze heeft zijn uiterste best gedaan om geen bewijzen na te laten die naar zijn echte identiteit zullen leiden.

Na enkele jaren krijgt de gepensioneerde Bill Hodges, een van de voormalige onderzoekers naar de ‘Mercedes moordenaar’, een brief, waarin de schrijver verklaart de ‘Mercedes moordenaar te zijn, en te verlangen naar een nieuwe slachtpartij.Bill Hodge besluit om op onderzoek uit te gaan en de ‘Mercedes moordenaar’ te vinden, vooraleer hij opnieuw kan toeslaan.

Wat vond ik van dit boek?

Vanaf pagina 1, zit je in de boek. En het laat je niet meer los, tot de laatste bladzijde voorbij is. King heet niet alleen King, hij is ook echt ‘the King’, binnen dit genre. Mr mercedes is een beklemmende en spannende thriller, met een aantal gruwelijke onderdelen in zijn verhaal. Alle personages zijn geweldig uitgewerkt. Daarnaast heeft hij alles heel beeldend en beschrijvend uitgewerkt. Het verhaal klopt van A tot Z.

Ik ben mega benieuwd naar het vervolg deel, deze zal ik in februari gaan lezen. In de maand 2020 is mijn challenge 1 boek van Stephen King per maand. Als de andere nog niet gelezen Kings, net zo goed zijn als deze. Wordt het een heerlijk leesjaar.

Ik raad iedereen aan dit geweldige boek te gaan lezen. En waardeer dit boek dan ook met 5*. En dat is dik verdiend.

Meer recensies van xanne