Cilka's keuze

Het boek verteld het verhaal van Cecilia Klein ook wel Cilka genoemd. Een zestien jarig meisje dat op veelte jonge leeftijd moet bewijzen dat ze moedig en sterk is. Het boek word vertellend verteld en niet vanuit de ik persoon geschreven. Dit vind ik persoonlijk jammer omdat je nou het idee krijgt, dat het een verhaal is en ik vind de ik persoon makkelijker lezen en ook persoonlijker. Voor de rest is de opbouw van het boek goed en past het ook bij het verhaal. Het verhaal word heel mooi verteld en je krijgt wel een indruk van hoe het vroeger was tijdens de oorlog maar ook daarna in Rusland. Ik had het wel anders verwacht. Ik had verwacht dat het echt geschreven zou worden vanuit Auschwitz maar dat word in vlagen beschreven door de reis die Cilka maakt. Verder vond ik het jammer dat Cilka word beschreven als een veel ouder iemand dan dat ze in werkelijkheid is. Het lijkt door haar uitspraken en doen net alsof ze dertig is in plaats van nog maar 19. Al hoe wel ik wel snap dat je door deze gebeurtenissen sneller volwassen moet worden had ik graag soms het kind in haar nog willen lezen. Voor de rest vind ik het een mooi boek en een mooi verhaal waar je duidelijkheid krijgt over hoe het vroeger was. Een aanrader voor mensen die van oorlogsverhalen houden, maar voor mij persoonlijk was het niet mijn favoriete boek.

Meer recensies van Danique ( xaboutbooksx )