Het gevoelsleven van een Amerikaans gezin

Yvette Stevens 07 september 2020
In het klein rurale dorpje Gilead woont een groot gezin, waarin vooral in vroegere tijden veel is gebeurd. In het nu komt een van de inmiddels volwassen kinderen Glory weer terug om voor haar stervende vader te zorgen. Moeder is al langer geleden gestorven. Tegelijkertijd komt ook de verloren zoon Jack terug. Waarom was Jack al die tijd spoorloos? Wat is er in de tussentijd gebeurd?
Marilynne Robinson schreef eerder al het boek Gilead, waarin ze de wereld in een klein dorp in Iowa beschrijft. In Home/Thuis gaat ze hierin verder en komt hoofdpersoon uit Gilead John Ames ook weer voor.
In Home worden de thuisperikelen van een gezin beschreven. Het thema vergeving staat het meest centraal. Hoe kun je omgaan met anderen? Wat is naastenliefde? Wat zijn de normen en waarden van een gezin? Voor mij is het een typisch Amerikaanse roman; niet alleen het vergevingsgezinde, het ja,-meneer-tegen-je-vader tegen, maar ook honkbal als verbindende factor. Daarin komt ook de titel in terug. De thuisbasis bij honkbal heet immers ook home, evenals dat de karakters thuiskomen en problemen oplossen.
De dialogen zijn prima en gedetailleerd, maar het is voor mij te klein, te vol van Amerikaans Christelijke normen en waarden. Het maakt het langdradig en waardoor ik geen enkele emoties deel met de hoofdpersonen. Ik kan me echter voorstellen dat veel Amerikanen en vooral vrouwen zich aangetrokken voelen tot dit soort verhalen en manier van schrijven. Het is sterk op het gevoel gericht.

Meer recensies van Yvette Stevens