Lezersrecensie

The Book of Koli heeft het allemaal

Yvette Stevens 02 september 2020
In de wereld van Koli is alles van technologie verwoest en niks lijkt op de wereld waarin we nu zitten. Er zijn nog wel relikwieën uit onze tijd, tech genoemd en die worden aanbeden alsof het oude Goden zijn. Werken doen ze niet. In het begin lijkt het op een desolate tribe die ergens opgroeit in een wereld waarin het vechten tegen bomen centraal staat. We leren de commune kennen en vooral Koli, een jonge gekleurde tiener die opgroeit zonder vader en met een hardwerkende moeder. Zijn moeder en zussen werken in de zagerij, om de bomen klein te krijgen. We leren dat de wereld buiten de poort heel gevaarlijk is, niet alleen door de bomen, maar ook door de verstoten mannen die je opeten.
Koli moet een rite ondergaan als hij volwassen wordt, om te kijken in welk soort werk hij terechtkomt. De elite werkgroep “The Ramparts” zijn degene waar techniek tegen “praat” en dus de taak krijgen om te vechten. Koli komt door de hulp van een vrouwelijke vagebond achter hoe de community er echt uit ziet. Hij wordt echter verbannen voordat men doorheeft dat iedereen voorgelogen wordt.
Tijdens zijn tocht buiten Mythen Rood leren we dat die woeste buitenwereld ooit een wereld was met werkende voertuigen, steden vol mensen en technologie. Koli leert om te gaan met een oud apparaat en waar alles voor diende en waarom hele steden uit zijn gestorven. De vele referenties naar deze tijd zijn een leuke bonus.
De opbouw van dit verhaal zit zo goed in elkaar. De straattaal is echt en verbasterd, de humor is snel. Men leeft onder moeilijke omstandigheden, waardoor je het idee krijgt op het einde van de wereld te zitten. Je zit echter in het Groot-Brittannië van de toekomst en Carey laat de hele tijd hints vallen in wat er is gebeurd, waarom men zo denkt en hoe de omgeving wordt gezien door een naïeve jongen van 15. Het eindigt open, waardoor je graag het volgende deel wilt gaan lezen en meer wilt lezen over Koli.

Originele onderdelen, de andere kijk op de wereld, de sterke dialogen, de praktische zaken en de uitleg hoe tech van deze wereld wordt gezien door de toekomst maken dit echt een 4-sterren boek, maar het zijn vooral de emoties, de belevingen en de kijkjes in de dystopische wereld door Koli wat dit boek een 5-sterren boek maakt.

Meer recensies van Yvette Stevens

Gesponsord