Heftig en grof

Yvonne Oomen Muurmans 18 augustus 2022
De vrouwen van Maanwelle moeten stevig in hun schoenen staan willen ze een enigzins gelukkig leven leiden. Dit geldt ook voor Asverze maar die is geenszins van plan om zich te onderwerpen aan wie dan ook.
Nadat ze heeft geprobeerd tijdens de broekverbrandingsprocessie Maanwelle te ontvluchten, ontwaakt ze thuis, na een periode van bewusteloosheid, in haar eigen bed. Ondanks deze tegenslag is ze nog steeds van plan om Maanwelle te verlaten. Ook wanneer haar grootmoeder haar een geheim verteld wat Asverze aan het denken zet, blijft ze bij haar voornemen om Maanwelle voorgoed de rug toe te keren.

Voorproefje:
"Asverze opent voorzichtig de deur en doet een paar passen naar binnen, waarna ze even stopt om haar ogen aan de schemer te laten wennen. Terwijl ze daar staat, ruikt ze de penetrante geur van ouderdom, ziekte en een snel naderende dood. Asverze bid tot de Grote Moeder dat haar grootmoeder nog in leven is. Als antwoord op haar gebed hoort ze opeens in een hoek van de hut heel vaag een zachte, onregelmatige, erg oppervlakkige ademhaling."

In dit 2e deel van de Hypernachtserie wordt de dominantie van de mannen in Maanwelle nog meer benadrukt door de auteur. In heftige, grove bewoordingen verwoordt hij de misselijkmakende onderdanigheid die de vrouwen moeten tonen. Ook als lezer zul je dus sterk in je schoenen moeten staan om dit verhaal volledig uit te lezen. Je nieuwsgierigheid maakt dat uiteindelijk mogelijk.
Toch zijn de personages goed neergezet en duidelijk omschreven. Je leert ze nog beter kennen dan in deel 1 en bij sommige kom je tot een ander inzicht.
Het verhaal zelf komt wat traag op gang. Vooral op de eerste 100 pagina's valt de auteur regelmatig in herhaling. Gelukkig volgen daarna de gebeurtenissen elkaar steeds sneller op en wil je graag weten hoe alles afloopt.
De schrijfwijze van dit 2e deel vind ik wel wat minder van kwaliteit dan van het 1e deel. Het is primitiever en minder genuanceerd. Ik hoop dat de auteur dit in deel 3 weer wat opkrikt.

Ook dit 2e deel eindigt met WORDT VERVOLGD, dus mijn nieuwsgierigheid blijft bestaan. Hoe gaat het verder met Asverze?

Meer recensies van Yvonne Oomen Muurmans