Grote emotionele diepgang

Ruiters van de nacht boek 3:
Tocht naar de brandende velden *****
Mathias Maho

Uitgeverij Zilverbron
ISBN 9789463084963
Paperback 383 pagina's

Cover
Wanneer je het vorige deel van deze serie gelezen hebt, weet je wat je ziet op de cover van boek 3. Tenminste, je weet wat het is; het oude piratenschip dat de Ruiters hebben gevonden. De overige details verwijzen direct naar boek 3; het boek waar het hier om gaat: Tocht naar de brandende velden.

Onze helden de Ruiters van de nacht zijn ternauwernood weggekomen uit Winterplas. De slag die ze daar hebben geleverd heeft ze veel energie gekost. Ze hebben verliezen geleden maar ze zijn ook weer sterker uit de strijd gekomen. Nu is het tijd om hun reis voort te zetten.
Tijdens deze reis leren ze de Laroyi kennen, een volk die dezelfde gevoelensmagie heeft als Nick. Ze maken er nieuwe vrienden en beleven nieuwe avonturen. De magie van een aantal van de groep komt tot een volledige ontwikkeling.
Ook het schip zelf heeft magie, zo lijkt het en het kiest zelf zijn richting. Zullen ze aankomen waar ze moeten zijn of zullen ze rond blijven dobberen op het oneindige water?

Voorproefje
"Nu we niet hoefden te vluchten voor prehistorische beesten, kon ik de boom in al zijn pracht bewonderen. Het geritsel van de bladeren werkte hypnotiserend. In de stilte van de vallei klonk het als zachte muziek. Onze silhouetten reflecteerden in de glanzende schors."

Voor een 3e keer neemt de auteur ons mee naar een wereld vol magie, vriendschap en verbondenheid. Deze wereld is een mengsel van een fantasiewereld en een herkenbare bestaande wereld waar je ieder moment naar toe zou kunnen gaan. Het doet vertrouwd aan en toch zit het vol met mysterie. De wereld is zeer nauwkeurig beschreven en zit vol met details.
De personages groeien ontzettend in hun kunnen in dit deel en dat maak je als lezer volledig mee. De magische ontwikkeling van een aantal van de personages komt zelfs tot een hoogtepunt. Ook de emotionele diepgang wordt sterker. Vriendschappen groeien en ook het vertrouwen in elkaar wordt groter. Heel deze ontwikkeling was soms zo'n rollercoaster dat het mij stevig emotioneel aangreep. Ik ben van de personages gaan houden. Vooral de zielsdieren hebben mijn hart gestolen en ik als grote dierenvriend hoop dat ze ongeschonden uit de strijd gaan komen.
Het verhaal zelf zit fantastisch goed in elkaar en de situaties en gebeurtenissen zijn goed gedetailleerd beschreven. De auteur is zeker weer verder gegroeid in zijn schrijven. Details komen nog sterker naar voren en de gevoelens en emoties die de personages ondervinden kruipen onder je huid. Je verdwijnt serieus in het verhaal en je wilt er niet meer uitkomen.

Voorproefje
"In de deuropening stond een hertenjong, groot genoeg om met zijn kop tot aan mijn schouder te reiken. Gele lokken groeiden in vlekken tussen de zandkleurige vacht. Rex' gele ringetje bengelde nog steeds in zijn oorschelp. Zijn uitschietende gewei schraapte net niet langs de omlijsting van de doorgang.
Zodra Rex zijn kop hief, werd ik doordringend aangekeken door grote gele ogen. Hij sperde zijn neusgaten. 'Venga's Tweevoeter?' Zelfs de stem in mijn hoofd klonk als een tiener met de baard in de keel."

Voetnoot
Ik heb zo ontzettend genoten van dit 3e boek van de Ruiters van de nacht. Bedankt, Mathias, voor je vertrouwen en het beschikbaar stellen van het boek. Wederom ben je gegroeid in je schrijven en ik kijk ontzettend uit naar het 4e en afsluitende deel van deze prachtige serie.

*****

Meer recensies van Yvonne Oomen Muurmans