Het turbulente leven van Elizabeth Jane Howard

Yvonne 02 juni 2023
Elizabeth Jane Howard is een Engelse schrijfster en ze is in Nederland vooral bekend geworden door de familiekroniek De Cazalets.Ik heb deze boeken met heel veel plezier gelezen en ik was nieuwsgierig naar haar autobiografie Achteraf bezien.

Het boek vertelt veel over het leven van Elizabeth Jane. Het is opgedeeld in 4 delen. Het begint met de herinneringen van een 3-jarige. Ze is geboren in een welgestelde familie en heeft 2 broers. Ze groeit als een eenzaam meisje op, de korte tijd dat ze naar school ging werd ze gepest. Met haar ouders heeft ze geen goede band, ze kan niet met ze praten over voor haar belangrijke onderwerpen zoals sex, gevoelens. Dit is natuurlijk ook het tijdsbeeld. Ze droomt ervan om actrice te worden en schrijft ook een paar toneelstukken. Op haar negentiende trouwt ze met de 14 jaar oudere Peter Scott.Ze kregen al snel een dochter, Nicola. Na de tweede wereldoorlog verlaat zij haar man en dochter. Ze vindt zichzelf geen goede moeder en komt tot de conclusie dat ze niet alleen voor haar dochter kan zorgen. Dit is natuurlijk voor die tijd een schande. Elizabeth Jane weet inmiddels dat ze wil schrijven.Ze krijgt allerlei affaires en trouwt voor de tweede keer. Dit huwelijk eindigt ook al vrij snel in een scheiding. In 1965 trouwt ze voor de derde keer met schrijver Kingsley Amis. Ook dit huwelijk eindigt in een scheiding. Zijn zoon Martin Amis heeft haar aangemoedigd om De Cazalets te schrijven.

Elizabeth Jane Howard heeft een volgens mij eerlijk boek over haar leven geschreven.Ze spaart zichzelf niet en ze maakt je deelgenoot van haar eenzaamheid en onzekerheden. Ze heeft veel van zichzelf in De Cazalets gestopt, wat ik tijdens het lezen van de serie al vermoedde. Zoals bv. het landhuis van de familie buiten Londen. Ook de persoon van Louise in de Cazalets heeft heel veel overeenkomsten met Elizabeth. Ik vond zelf het eerste deel van Achteraf bezien over haar jeugd het prettigst lezen. In de volgende delen over haar volwassen leven komen heel veel mensen voor. Omdat ik de meeste niet ken verslapte af en toe mijn aandacht. Wel fijn dat er voorin het boek een lijst met "de spelers"is en achterin is een register zodat je iets kan opzoeken. Als je de Cazalets kronieken hebt gelezen is dit boek zeker een aanrader.

Meer recensies van Yvonne