Drie sterke vrouwen bundelen hun krachten

Yvonne 08 april 2022
Het verhaal gaat over drie sterke vrouwen uit verschillende milieus aan het einde van de 19-de eeuw die vriendschap sluiten en voor elkaar door het vuur gaan.
Mabs Daley, 18 jaar, die na het overlijden van haar moeder de spil is van een gezin met 7 kinderen.
Ze werkt vermomd als jongen op de werf langs het kanaal.
Dit werk is veel te zwaar voor haar en dan krijgt ze via een vriendin een nieuwe baan als gezelschapsdame bij het gezin Finch.
Ze moet voor Mrs. Finch zorgen die ziek is.
Olive Westallen, 28 jaar, ongetrouwd, dochter van een kapitein van de koopvaardijvloot.
Zij is vastbesloten om een dochter te adopteren.
Iets wat in die tijd niet gebruikelijk was, ze krijgt steun van haar ouders.
Ottilie (Otty) Ficnch, 12 jaar.
Ze is de jongste dochter in het gezin Finch, ze heeft een broer Charlie en twee zussen Elfrida en Averil.
Ze zijn van Durham naar Londen verhuisd omdat haar vader aandelen heeft gekocht in het Regent's Canal.
De drie vrouwen ontmoeten elkaar en sluiten vriendschap.
De moeder van Otty, Abigail Finch, krijgt een steeds betere band met Mabs.
Door een verhaal van Elfrida over vroeger in Durham begint Mabs te twijfelen of Mrs. Finch wel ziek is of dat er iets anders aan de hand is.
De drie vrouwen bundelen hun krachten.

Dit is het eerste boek dat ik heb gelezen van Tracy Rees.
Het boek ziet er prachtig uit, in de verte een landhuis en op de voorgrond rozen.
Heel leuk is dat deze afbeelding ook aan de binnenkant voor en achter te zien is.
De schrijfstijl van Tracy Rees is prettig, ze gebruikt geen moeilijke woorden.
De hoofdstukken zijn kort, daar ben ik een fan van omdat ik de gewoonte heb van hoofdstuk tot hoofdstuk te lezen.
Elk hoofdstuk begon met de naam vanuit wiens perspectief het verhaal verder ging.
Het verhaal speelt aan het einde van de 19-de eeuw en is beeldend geschreven.
Ik zag tijdens het lezen alles voor mij of ik er zelf rondliep.
Er zitten verschillende thema's in het boek.
Voor mij was de onderdrukking van de vrouw het belangrijkste thema, mannen hadden het voor het zeggen en de vrouwen moesten volgzaam zijn.
Andere thema's zijn het verschillen tussen arm en rijk en daardoor het verschil in opleiding.
Ook kwam het rassenverschil aan bod.
Ik heb ontzettend genoten van dit boek en werd het verhaal ingezogen, ik bleef lezen.
Ik ga zeker ook andere boeken van Tracy Rees lezen.

Meer recensies van Yvonne