Intrigerend en gelaagd

annannette 13 juni 2019
Dit is zo'n boek waar iedereen het over heeft en een jaar geleden was ik dan ook naarstig op zoek naar de Nederlandse vertaling ervan (ik wist dat het laatste boek nooit vertaald is, maar om te proberen leek het me een goed begin) om er vervolgens achter te komen dat deze gewoon bij mijn moeder in de kast stond (en ze dat zelf vergeten was). En uiteraard is het boek daarna nog een jaar op de nog te lezen plank blijven staan, want zo gaat dat bij mij.

En dat laatste is toch een beetje jammer, want al vanaf de allereerste bladzijde pakte dit boek me en liet het me niet meer los. Ik ging er zonder verwachtingen in. Ik had geen idee waar het verhaal precies over zou gaan en in wat voor wereld het af zou spelen, maar ik was echt aangenaam verrast door eigenlijk nagenoeg alles.

Karou is een goed uitgewerkt personage met een sterk karakter. En hoewel het verhaal tijd nodig heeft om echt op gang te komen, stoort dat allerminst. Het leren kennen van haar personage en vooral het leren kennen van haar vrienden en de wereld waarin ze daadwerkelijk vertoeft is al zo'n toffe ontdekkingstocht. En ook Akiva, die na honderd pagina's ook steeds meer naar de voorgrond schuift, is een gelaagd karakter dat al snel een plaatsje in mijn hart veroverde.

De structuur van het verhaal is ongelooflijk knap gedaan. Het is geen rechttoe rechtaan vertelling, waarbij we op punt A beginnen en op punt B eindigen en toch blijft het continu goed te volgen. Juist door de niet volledig lineaire verhaalstructuur bleef ik als lezer constant alert en zat ik nagenoeg het hele boek op het puntje van mijn stoel, zeker gedurende de laatste honderd pagina's als alles samenkomt en we ineens ontdekken hoe de vork echt in de steel zit.

En ten slotte wil ik ook de vertaler van dit meesterwerkje complimenteren. Dit boek is zonder twijfel niet geschreven in makkelijk, maar wel ongelooflijk mooi, Engels. De vertaling is erin geslaagd deze bijzondere schrijfstijl door te laten schemeren en er ook in het Nederlands taalkundig iets heel moois van te maken. Ik ben nu al benieuwd naar deel 3, dat ik in het Engels ga lezen, maar ik ben wel blij dat ik nog één deel in het Nederlands heb staan.

En nu maar hopen dat ik het volgende deel niet OOK pas over een jaar ga lezen.

Meer recensies van annannette