Aanrader

Anneke Visser 23 juni 2016
Het is een heel mooi en interessant boek die je gelezen moet hebben, want het geeft heel mooi de geschiedenis weer over hoe het nog geen eeuw geleden is hoe men aan keek tegen gekleurde mensen. Je beseft tevens wat nu heel normaal is, dat een eeuw geleden dat nog niet normaal was zoals tandenpoetsen en een huwelijk tussen een blank en gekleurd persoon. Dat je toen een bezienswaardigheid was en daar alleen al de kranten mee haalde als je met een gekleurd persoon trouwde.
Ik neem mijn petje af voor zowel Joseph als voor Roosje, dat ze zich nergens iets van aantrokken en hun leven leiden zoals zij dachten dat goed was. Dat Joseph overal handel in zag en niet bang was om soms op een positieve manier de draak te steken met zijn huidskleur, er juist trots op was. Zoals tijdens zijn tandenpoets demonstraties waar hij tevens reclame maakt met de slogan Babajaba menthol tandpasta Het natuur geheim het zwarte ras.
Soms lag ik in een deuk om op een ander moment weer een traan weg te pinken.
Wat hebben zij veel moeten doorstaan en zijn ze er goed mee om gegaan.
De foto's maken het boek af.

Meer recensies van Anneke Visser