In de voetsporen van de heldin.

Cindy de Rijk 22 juni 2016
Edith de Wit is werkzaam op het gebied van Marketing, communicatie en journalistiek. En laat zich graag inspireren door de belevenissen in het paralelle universum van verhalen. Ze heeft daarom in 2014 haar Bachelor Storytelling Academy gehaald, haar specialiteit hierin is het vrouwelijke perspectief, wat ook in dit werkboek terugkomt, het boek is volledig vanuit het vrouwelijke perspectief geschreven, zo komen in het boek enkel en alleen vrouwelijke heldinnen voor als: Emma Bovary, Jane Eyre, Dorothy van de Wizard of Oz, Belle van het beest, Sneeuwwitje, Doornroosje, Psyche, Kali, Inanna en Ersehkigal en vele anderen. Tevens werkt ze als storycoach waarmee ze je helpt om je eigen verhaal te ontdekken. In de voetsporen van de heldin is zo`n werkboek die op dit principe aansluit, het is geen diepgaand “werk-aan-jezelf-boek” het is meer een werkboek die je helpt je eigen levensverhaal om te zetten in de vorm van een narratieve storytelling. Narratief is een verhaal waarbij een keten van gebeurtenissen een oorzaak/gevolg hebben, men probeert hierbij de samenhang van een set gebeurtenissen te begrijpen, kenmerkend is dat het een begin, midden en eind heeft, het karakter in het verhaal gaat zo een transformerende verandering door. Storytelling is de behandeling van een verhaal om deze via woorden te vertellen, zo schrijven mensen hun “story” wat dan inzicht geeft.

Het werkboek is opgebouwd aan de hand van Aristoteles klassieke plot, welke bestaat uit 3 aktes: Begin - Orde, Midden – Chaos, Eind – Ontknoping. Elk van deze aktes is weer onderverdeeld in 4 episodes. Zo heb je te samen 12 hoofdstukken waarbij Edith de Wit je mee op avontuur neemt als je de uitdaging aangaat om de rode schoenen aan te trekken.

Per hoofdstuk verdiept Edith de Wit de verschillende episodes uit, aan de hand van meerdere fragmenten uit bestaande sprookjes en mythen. Tevens bevat elk hoofdstuk een nieuw verhaal van een alledaagse heldin, iemand zoals jij en ik, die haar eigen draken en heksen heeft moeten bestrijden.

Aan het eind van elk hoofdstuk staan vragen, die je helpen om jouw verhaal te schrijven gebaseerd op jouw gebeurtenissen, wie waren of zijn hierin de boze heksen en wie was juist de toverfee. De bedoeling hiervan is dat je op deze manier je leven niet langer ziet als een losse verzameling van toevallige gebeurtenissen maar hierin de rode draad vindt zodat je leert inzien wat het terugkomende thema in jouw verhaal is waardoor je je keuzes in het verleden beter leert te doorgronden en ze kunt benutten als spiegel voor je persoonlijke reis.

Het boek trok mijn aandacht vanwege de tekst op de achterflap: “Stel je voor: er wordt een doos bij je afgeleverd. In de doos vind je een paar magische schoenen. Deze schoenen kunnen je overal naartoe brengen, je weet alleen niet waarheen. Wat zou jij doen? Trek je ze aan? Zet je ze achterin je kast? Of breng je ze meteen naar de kringloop?.‘’ En dat in combinatie met de belofte van een rijke en betekenisvolle wereld van verhalen met vele inspirerende voorbeelden uit literatuur en films, trok ik enthousiast mijn rode schoenen aan en klikte met mijn hielen, klaar voor het avontuur. Misschien komt het omdat ik nog niet bekend was met therapeutische storytelling, waardoor mijn verwachtingen anders waren dan wat het boek uiteindelijk bleek te zijn. Het was juist de uitleg in de verschillende episodes, aan de hand van fragmenten uit verschillende sprookjes, waardoor het geheel bij mij niet overtuigend genoeg overkwam, het gaf mij het gevoel dat het echte levensverhaal niet nauwsluitend past in een, met allerlei plotwendingen klassiek Aristoteles plot, en dat de inspirerende voorbeelden lukraak uit een sprookje geplukt kunnen worden, om het maar passend te krijgen in het verhaal van de hedendaagse heldin. Waardoor het uitlezen van het boek steeds moeizamer werd naarmate de hoofdstukken vorderden, daarom krijgt het boek van mij 2 sterren.

Meer recensies van Cindy de Rijk