Briljante thriller

Dini van Heumen 12 juni 2019
Alex North is in Leeds geboren en woont er nog met vrouw en zoon.
Hij studeerde filosofie aan de universiteit van Leeds en werkte daar op de faculteit sociologie voordat hij ging schrijven.
De Fluisterman is zijn debuut en zal in vele landen verschijnen.

Na de dood van zijn vrouw probeert Tom Kennedy met zijn zoon Jake een nieuwe start te maken in het kleine stadje Featherbank.
Twintig jaar geleden was dat stadje in het nieuws vanwege een seriemoordenaar, De Fluisterman genaamd.
Hij ontvoerde en vermoordde vijf jongens door ze te lokken.
Dat deed hij door te fluisteren door hun openstaande raam, vandaar zijn bijnaam.
Een van die kinderen is nooit gevonden en de dader, die in de gevangenis zit, weigert al twintig jaar iets te vertellen over de verblijfplaats van zijn laatste slachtoffer.

#Als je je raam niet stevig sluit, dan tikt hij weldra tegen je ruit.#

Dan verdwijnt er weer een jongen en begint Jake zich vreemd te gedragen.

#Hij zegt dat hij gefluister bij zijn raam hoort.#

Het eerste dat opvalt is de werkelijk schitterende cover die bestaat uit een goudkleurige vlinder, bedekt met doodshoofden en botten.
Tijdens het lezen wordt het duidelijk hoe toepasselijk deze cover is.
Het is een boek dat de onderhuidse spanning langzaam opbouwt en je blijft boeien van begin tot het eind.
Alex North heeft een makkelijke schrijfstijl waardoor het boek ook vlot las.
Alex North is erin geslaagd om de personages veel diepgang en emotie mee te geven waardoor hij je ook ontroert.
Dat is erg knap wanneer dat lukt bij een thriller.
Het speelt wel mee dat de verhaallijn van Tom in de ik-vorm is geschreven.
Er gebeuren veel onverklaarbare zaken die op het einde pas duidelijk worden.
Op de cover en achterflap staan wel misleidende teksten die veel lezers achteraf zullen teleurstellen.
Maar het boek zit zo goed in elkaar dat het mij niet verbaast dat de rechten aan veel landen al verkocht zijn.
Menig auteur zou willen dat ze dit boek hadden geschreven.
Een aanrader voor mensen die van psychologische thrillers houden.
Ik waardeer het met 4,5*
En ik ben benieuwd naar zijn volgende boeken.

Meer recensies van Dini van Heumen