Perfectie is ook niet alles

Eline H. 14 oktober 2014 Hebban Recensent
Twee families komen samen voor een zomerbruiloft in Nantucket. Alles is tot in de puntjes gepland door de overleden moeder van de bruid, die een notitieboekje achterliet met tips, plannen en ideeën voor de bruiloft van Jenna, haar jongste dochter. Alles moet op zijn plek vallen op deze feestelijke dag. Maar achter de schermen is niets zo perfect als het lijkt. De familie blijkt maar moeilijk zonder de verbindende kracht van de moeder te kunnen, en terwijl de aanstaanden zich verheugen op hun bruiloft, lijken de levens van hun familie en vrienden in duigen te vallen. In de dagen voor de bruiloft wordt de liefde op de proef gesteld, worden er schandalen onthuld, en worden harten gebroken of juist geheeld. Kan ware liefde alles overwinnen?

Dat de dingen achter de schermen niet zo perfect zijn als ze lijken is een understatement. Eigenlijk is het woord understatement op zich een understatement als het om een prachtige dag gaat. Elk personage in dit boek lijkt zijn eigen crisis te hebben. Onderling zijn er ook conflicten en in combinatie met een bruiloft kan dat maar één ding betekenen; drama!

Ook deze roman vormt daar geen uitzondering op. Het verhaal beschrijft de aanloop naar de bruiloft, afgewisseld met zogenoemde ‘fragmenten’ waarin korte reacties van vrienden of familieleden beschreven worden. Daarnaast zijn er nog de stuken die Jenna’s moeder Beth schreef in het heilige notitieboek. Hierin schrijft Beth op nogal dwingende toon hoe de bruiloft van haar dochter eruit zou moeten zien.  Of het nu gaat om de jurk, locatie of de uitnodigingen, mama heeft aan alles gedacht.

Zelden heb ik een boek gelezen dat barst van de onsympathieke karakters. Allemaal zijn ze samen op de bruiloft van hun zus, dochter, zoon, vriend en toch zijn er een paar die hun eigen problemen belangrijker vinden en misschien eigenlijk wel het idee hebben dat de bruiloft meer om hen draait. Je zou je bijna gaan afvragen waarom mensen überhaupt nog gaan trouwen.  Maar des te meer je leest, des te meer je leert of de personages en daarmee ook over hun doen en laten. En ach, perfectie is ook niet alles.

Het liefst zou ik het boek een score van 2,5e ster geven. Dit is niet mogelijk. De schrijfstijl van Elin Hilderbrand bevalt me echter wel. Het boek las makkelijk weg en het is niet moeilijk om de verschillende personages en hun acties te visualiseren. Daarom rond ik het af naar boven, waardoor ik uit kom op 3 sterren.

Meer recensies van Eline H.