Tuinpret

Els Van Haute 20 juni 2019
Leven in de tuin door Penelope Lively

Een geweldig boek, prachtig vormgegeven, dat gerust dubbel zo dik had mogen zijn. De verteltrant van Lively is gezellig, onderhoudend, grappig en informatief. Elk nieuw hoofdstuk begint met een zwart-wit tekening van Katie Scot (dé Katie van bijvoorbeeld Het Plantenboek) wat dit boek visueel al tot een echt hebbeding maakt.

Penelope houdt van lezen, schrijven én tuinieren; en dat allemaal al van kindsbeen af. Het zijn de dingen die haar al haar ganse leven hebben geïnteresseerd en hebben beziggehouden. Haar ideeën, kennis, wetenswaardigheden en visie deelt ze in deze parel met ons.
Gaande van de tuin uit haar kindertijd in Caïro, de tuin van Virginia Woolf (én die van haar minnares), de waterlelies van Monet tot de boeken van Jane Austen en haar kleine (Penelope) stadstuin van nu in Londen.

Ze kijkt naar schilderijen, catalogussen, open tuinen, ze leest literatuur, gedichten en boeken van specialisten over tuinieren. Maar bovenal zit ze een leven lang met haar handen in de chocoladekleurige aarde, ze leeft in het nu en kijkt uit naar de toekomst. Ze ondergaat de seizoenen en kweekt een echte tuiniersblik (wat dat is legt ze graag zelf uit). Dat alles maakt dit boek tot een smakelijke brok kennis en literatuur. Zoals zij ook zelf opmerkt, je leest het als een schrijver echt zelf tuiniert.

Haar geweldige (Britse) humor maakt dit boek helemaal tot een feest. Ik heb geregeld luidop zitten schaterenlachen. En de beste ‘mopjes’ heb ik onderlijnd.

Met mijn koer vol potten ben ik gezegend of te beklagen (afhankelijk van met wie je me vergelijkt) maar mijn blik naar buiten zal nooit meer hetzelfde zijn. En dat door dit betoverende boek dat naast goesting in lezen (de literatuurlijst achteraan ga ik uitspitten) ook geweldig veel kriebels in de vingers brengt.
Lezen, schrijven en tuinieren is een geweldige combinatie, Lively heeft dat hier voortreffelijk bewezen. Voor wie (nog) niet aan het tuinieren is een waarschuwing: dit boek plant zaadjes…

Meer recensies van Els Van Haute