Woest!

Els Van Haute 08 juli 2019
Zin, lust in je leven door schrijven door Geertje Couwenbergh

Eerst en vooral dikke merci aan Geertje en AnkhHermes om dit boek opnieuw (hernieuwd) uit te brengen. Waar Natalie Goldberg een Engelstalige schrijfbijbel uitbracht deed Geertje dat enkele jaren later in het Nederlands. Je kan duidelijk zien dat ze geïnspireerd was door haar lerares maar dat geeft niet want ze gaf er helemaal haar eigen draai aan.

Ik las het boek uit de bib, ging er naar op zoek, kocht het én las het in augustus 2015 opnieuw (ik schrijf in boeken dus daarom weet ik dat zo exact). Nu kocht ik het opnieuw, de herziene versie dus, en las het met evenveel, misschien nog meer goesting.

De grote basis is hetzelfde gebleven en toch is dit boek beter. Inzichten zijn uitgebreid, er zijn andere (nieuwere) leestips, en allerlei verwijzingen zijn meer up to date. Als je dit boek nog nooit gelezen hebt is dit hét moment.

Zin, lust in je leven door schrijven is een boek voor iedereen, niet enkel zij die willen beginnen schrijven maar ook diegene die al langer schrijven en zelfs de rare mensen die niet willen schrijven. Omdat Geertje de gave heeft om een vuur in je wakker te maken, ze geeft je goesting om te leven. Ze maakt dat je de wereld anders, echter, gaat zien en dat zorgt er voor dat jouw schrijven beter wordt. Als je na het lezen van dit boek nog steeds niet wilt schrijven dan heb je alvast een veel ‘be-woester’ leven en dat is ook een ferm groot geschenk, zo maar vervat in een klein boekje.

Zin geeft zin, geeft goesting, doet je hart branden, je botten smelten, je hoofdhuid tintelen. Het maakt dat je er op uit wilt om de wereld te gaan ontdekken, in al zijn grote en kleine geheimen en verborgen parels. Je vingers gaan jeuken, jeuken, jeuken. Hou je pen en papier klaar en duik in je ‘opwijkende’ zelf.

Geertje, laten we afspreken dat je om de 10 jaar een nieuwe versie schrijft, om dat vuurtje brandende te houden!

Meer recensies van Els Van Haute