Dit boek grijpt je bij de strot en laat je niet meer los

Greet Braem 11 juni 2019 Hebban Recensent

"Het was donker in de witte kamer toen mijn vader mijn oma om het leven bracht. Ik was erbij. Carl was er ook bij, maar hem ontdekten ze nooit."

De openingszinnen zetten meteen de toon. Aan het woord is de zesjarige Liv, zij grijpt je bij de strot en laat je niet meer los. Het is het begin van wat een heel bijzondere thriller zal worden. Fascinerend, grimmig, huiveringwekkend en bij momenten toch zo liefdevol. Vergeet alles wat je had verwacht en laat je meeslepen door een prachtig geschreven verhaal.

Na de eerste confronterende pagina’s neemt de auteur je mee naar de jeugdjaren van vader Jens. Dat uitstapje duurt best lang, maar is noodzakelijk voor het vervolg van het verhaal. We lezen hoe Jens samen met zijn oudere broer Mogens is opgegroeid en hoe hij zijn latere vrouw Maria leert kennen. Samen zullen ze een tweeling krijgen, Liv en haar broertje Carl.

Met de moord op oma Else begint een heftige tijd voor Liv en haar familie. Vader Jens gedraagt zich steeds zonderlinger en sluit zijn gezin meer en meer af van de buitenwereld. De momenten dat ze samen het bos ingaan en tijd doorbrengen tussen de bomen en de dieren, worden steeds zeldzamer. Het gezin woont bijzonder afgelegen en mijdt alle contact met andere mensen. Tot het op een dag misgaat…

‘Hars’ is een boek dat blijft nazinderen. Het is meeslepend en erg goed geschreven. Het kent een paar fantastische personages, je ziet ze zo voor je. De stoere Liv met haar kleine hartje, de vriendelijke Jens die steeds zonderlinger wordt en het hele huis volstouwt, mama Maria die haar bed niet meer uitkomt. En natuurlijk de mensen uit het dorp vlakbij, niet allemaal zijn ze Jens en zijn gezin vergeten. Hoe bizar sommige dingen ook zijn, alles is bijzonder geloofwaardig neergezet. De beschrijvingen, vooral in het laatste deel van het boek, zijn zo levendig dat je lijkt mee te spelen in het verhaal, je zit er gewoon middenin.

Een thriller van de heel bijzonder soort, dat is ‘Hars’.

De Deense Ane Riel (1971) studeerde kunstgeschiedenis, maar zou uiteindelijk haar weg vinden in de literaire wereld. Ze publiceerde eerst educatieve boeken en kinderboeken, waarbij haar moeder veelal de illustraties voor haar rekening nam. In 2013 verscheen Riels eerste boek voor volwassenen, de thriller ‘Slagteren i Liseleje’, waarmee ze een Deense debutantenprijs won. In 2015 zou ze haar grote doorbraakboek ‘Harpiks’ (vertaald als ‘Hars’) uitbrengen, dat haar een jaar later onder andere de Glazen Sleutel zou bezorgen. Een verfilming met Sofie Gråbøl (The Killing) is in de maak. In oktober verschijnt in Denemarken haar derde thriller ‘Bæst’.

Deze recensie is gebaseerd op ‘Harpiks’, de originele versie van het boek.

Meer recensies van Greet Braem