Blauw

Janny Portma 29 juni 2019
Ik mocht het e-book lezen en heb dit met veel plezier gedaan.

Het boek is geschreven door twee vriendinnen uit Antwerpen die beiden dezelfde droom hadden, een boek te willen schrijven. Ze zijn samen aan een verhaal begonnen wat geresulteerd heeft in de roman Blauw.

Blauw vertelt over Olivia, die al 15 jaar worstelt met schuldgevoelens en een groot verdriet. Wanneer ze geen uitweg meer ziet raad Ella, haar beste vriendin, aan om hulp te gaan zoeken om te praten over wat er 15 jaar geleden gebeurt is. Hierbij komen steeds meer geheimen naar voren en blijkt dat haar moeder een heel web met geheimen gesponnen heeft, die langzaamaan ontrafeld wordt. Olivia wordt hierbij erg gesteund door alle mensen om haar heen.

Het gaat over een diepe vriendschap en de sterke banden die Olivia heeft met iedereen om haar heen. Dit wordt erg goed beschreven. Je kunt je hierdoor ook helemaal inleven in de personages.

Het verhaal wordt vlot verteld, is soms erg ontroerend, maar op sommige momenten wel voorspelbaar. Dat neemt niet weg dat het een heerlijk boek is om te lezen. Je wilt zo snel mogelijk weten wat er aan de hand is en leeft helemaal mee met de hoofdpersonen. Hierdoor kon ik het boek bijna niet wegleggen.

Wat wel erg opvalt is het taalgebruik. Er worden veel Belgische woorden gebruikt, ongetwijfeld omdat de schrijfsters ook uit Belgiƫ komen. Het is wel goed te lezen, maar bij sommige woorden moest ik wel even goed nadenken wat ze betekenden.

Als je een heerlijk boek zoekt om lekker ontspannen te kunnen lezen, dan is Blauw zeker een aanrader!

Meer recensies van Janny Portma