Van B-acteur tot president

28 april 2016
Ronald Reagan. Qua naam kende ik hem wel. En ook dat hij acteur was geweest. En president. Maar verder? Ik wist verder helemaal niks van de beste man en zijn carrière. Ik was dan ook blij verrast dat ik mee mocht doen met de Hebban Leesclub over dit boek.

Mijn verwachting vooraf was dat H.W. Brands mij veel ging leren over Reagan en het leven dat hij heeft geleid. Dit heeft hij ook zeker gedaan en hij heeft er ook zeer zeker de tijd voor genomen. In ruim 800 pagina’s wordt een beeld geschetst van het leven van Ronald Reagan. De kracht van deze historische biografie zit hem in de schrijfstijl van Brands. Toegegeven, het is af en toe wat droog en gaat voor mij persoonlijk ook redelijk de diepte in, maar ik heb nooit het gevoel gehad dat ik een geschiedenisboek aan het lezen was. Het boek las voor mij als een roman en dat maakte me blij. Vooraf was ik een beetje bang dat het meer als een soort geschiedenisboek zou lezen, met puur een opsomming van droge feiten, maar dat was dus niet zo.

Wat mij opviel aan Reagan, was dat hij voor mij niet overkwam als president. Bij een president heb ik toch een persoon met een hele sterke persoonlijkheid en die zich gedraagt als een echte leider voor ogen en daar ontbrak het bij Reagan wel aan vond ik. Op enkele momenten vond ik hem onverschillig overkomen. Mijn beeld van Reagan was ook dat het een groot acteur was, maar ook dat bleek achteraf dus wel mee te vallen. Wat mij positief opviel aan Reagan dat hij goed in staat was om een boodschap over te brengen op mensen en daardoor ook de steun van de kiezers kreeg.

Uiteindelijk heb ik het boek met veel plezier gelezen en heb ik ook daadwerkelijk wat opgestoken over Ronald Reagan. Brands heeft me uiteindelijk kunnen enthousiasmeren om meer over de Amerikaanse politiek te weten te komen en dat vind ik een erg mooie prestatie. Tel daarbij de goede leesbaarheid van het boek bij op en je komt uit op een beoordeling van 4*.

Bedankt Hebban en uitgeverij Unieboek | Het Spectrum dat ik dit boek heb mogen lezen en beoordelen voor de Hebban Leesclub.

Meer recensies van