Goed humeur gegarandeerd, een echte must read!

Kamila Straatsburg 27 maart 2018 Hebban Recensent

Het zal je maar gebeuren. Ga je met hubby langs een onschuldige medische gezondheidscontrole, krijg je daar te horen dat jullie dankzij uitstekende genen, een ijzersterk gestel en een gezonde leefwijze ruim honderd jaar oud zullen worden. Jullie zijn net tien jaar samen, dus, zoals de goede dokter enthousiast roept “Er staan jullie nog achtenzestig heerlijke huwelijksjaren te wachten!”
Oeps. Is dit nou echt een goed bericht?

Dit overkomt Sylvie en Dan in het nieuwste boek van Sophie Kinsella, Verras me. Een heerlijk hartverwarmend verhaal over twee mensen en een huwelijk, waarmee voor het bezoek aan de dokter niets, maar dan ook niets mis was. Het onverwachte vooruitzicht om nog bijna zeven decennia met elkaar te moeten slijten, zorgt voor onverwachte spanningen, stress en het onvermijdelijk stellen van belangrijke levensvragen. Sylvie en Dan zijn bevangen door de angst voor sleur en verveling. Je houdt van elkaar, maar nog achtenzestig jaar lang? Dat is wel erg confronterend. Om de sleur alvast te doorbreken, besluiten ze elkaar elke week met iets te verrassen.

De lezers van boeken van Sophie Kinsella zullen niet verbaasd zijn dat deze geplande, krampachtige verrassingen keer op keer verkeerd uitvallen. Kinsella beschrijft op haar bekende lichtvoetige en hilarische wijze reeksen goedbedoelde missers die als resultaat de relatie van Sylvie en Dan steeds meer in gevaar brengen. Een van de verrassingen leidt tot een avond broeierige seks in een prachtige vergeten tuin en even lijkt het tij zich te keren en nemen de spanningen tussen Sylvie en Dan af. Helaas is dit van korte duur en de nieuwe problemen dienen zich weer aan. De lezer vraagt zich met spanning af hoe het verhaal gaat aflopen. Gaat dit sympathieke stel het redden of niet? Een hilarisch gegeven, want natuurlijk bestaat het probleem feitelijk niet. Of, beter gezegd, het lijden, verveling, saaiheid en gebrek aan prikkels bestaan vooralsnog slechts in de bange hoofden van Sylvie en Dan.

Alle chicklit liefhebbers hebben Sophie Kinsella leren kennen als de geestelijke moeder van de onvergetelijke ‘Shopaholic’-reeks. Miljoenen lezeressen hebben de charmante en mondige Becky Bloomwood, eigenaresse van ziljoen creditkaarten en evenveel onbetaalde rekeningen, in hun hart gesloten. Verras me is een poging tot een dieper verhaal, eentje, die behalve komische scènes tussen Sylvie, Dan en hun adorabele tweeling, ook een aantal belangrijke levensvragen probeert te behandelen. Waar gaat het nou echt om in de liefde? Zijn wij in staat, wanneer we eenmaal onze soulmate hebben gevonden, met hem of haar te leven ongeacht toenemende leeftijd en afnemende passie? Hoe houdt men de liefde spannend en de gekozen partner begeerbaar en interessant? Wat blijft over wanneer er niets meer over is van de fysieke aantrekkingskracht en kwaliteiten? Wat bindt ons aan elkaar? Is het veiligheid, gezin, gezamenlijke prestaties en samen bereikte doelen? Sylvie probeert een antwoord te vinden en tevens haar eigen integriteit te bewaren, buiten het bekende, afgeschermde kadertje waarin zij de eerste tien jaar van haar huwelijk doorbracht. En Dan, die haar boven alles veilig wil stellen en daardoor de minder prettige waarheden heeft verdoezeld, zal inzien dat de weg naar een goede en duurzame relatie geplaveid gaat met absolute waarheid en eerlijkheid.

Een belangrijke rol in het verhaal en bepalend voor de uiteindelijke ontknoping is de relatie van Sylvie met haar overleden vader. Een enorm charismatische man, een geweldenaar die een stempel drukte op zijn omgeving en partner, werd door Sylvie aanbeden in zijn leven en daarna. Is dit terecht? Of schuilt er ergens een geheim en is de waarheid bedekt met een dun laagje leugens om bestwil? In de naam van veiligheid en bescherming?

En zo wordt dus een verhaal dat begon als een luchtig en komisch feelgood vertelling, langzaam omgebogen naar iets groters. Maar het blijft Sophie Kinsella, dus het blijft feelgood. Fijn om te lezen, vermakelijk en amusant, met net dat beetje extra om wat langer over na te denken. Een absolute aanrader.

Meer recensies van Kamila Straatsburg