Meer dan 6,7 miljoen beoordelingen en recensies Organiseer de boeken die je wilt lezen of gelezen hebt Het laatste boekennieuws Word gratis lid
×
Lezersrecensie

Sex and the City meets Devil Wears Prada meets Mad Men

Kamila Straatsburg 01 september 2025 Hebban Team
De uitgeverij Harper Collins maakt de liefhebbers van spannende bijna non-fictie boeken aangevuld met een portie nog veel spannender fictie, weer super gelukkig met het debuut van Elaine Goldsmith-Thomas Climbing in Heels.
Darlings, lees het boek nu en omarm Hollywood van 80-er en 90-er jaren en alle sterke en getalenteerde vrouwen van toen.

Climbing in Heels is echt next level en Goldsmith-Thomas is een schrijfster die met talent, bezieling en echte passie een onvergetelijk verhaal schrijft dat je de rest van je leven bijblijft. Een voorwaarde: je moet van films, filmsterren, rock-'n-roll, Hollywood en sterke vrouwen houden. Als je voldoet aan deze voorwaarde, verheug je dan en ontmoet tijdens het lezen je volgende BFF, de enige en grootste ster tussen de agenten, Beanie Rosen.

Climbing in Heels is een sprankelend, levendig en verslavend verhaal over drie vrouwen die hun eigen stempel drukken op Hollywood in wording. En vergeet het niet, het gaat om de jaren tachtig en negentig met een staartje van de jaren zeventig. De filmindustrie is in handen van norse, oude, aan de macht verslaafde mannen, zeg maar een sterke old boys club die alles beheerst en er niet over peinst om een stukje van de taart om met wie dan ook te delen. En al zeker niet met een vrouw. De agentschappen die de acteurs, zangers en groepen vertegenwoordigen, ontvangen gemiddeld 10% van hun inkomsten als provisie. Hoe grotere ster, hoe meer geld in het laatje. Hoe meer geld, hoe meer macht voor het agentschap. Een top agent is iemand die de ster in wording, de 'twinkles', begeleidt, pampert, bemiddelt, ondersteunt en onvermoeibaar op zoek is naar de nieuwe openingen, mogelijkheden, rollen en scenario’s met potentieel. Het gaat om het zien en pakken van de kansen. Het gaat om vertrouwen, talent en loyaliteit.
In een tijdperk waarin vrouwen pas erkend worden als ze een sterrenstatus bereiken en daardoor een bijzonder aantrekkelijk verdienmodel zijn, hebben de vrouwen in de wandelgangen van een agentschap slechts een dienende taak. Van postmeisje tot receptioniste, administratieve krachten en ‘seksetaresses’, vrouwen kunnen geen agent worden en decoratief zijn is hun meest gewaardeerde eigenschap. Het #MeToo tijdperk is nog niet aangebroken, gelijke behandeling en salariëring zijn een fictie.

In een van de grootste agentschappen van Hollywood, Sylvan Light Agency, zal de komst van een sollicitante voor de vacature van secretaresse, het begin inluiden van de nieuwe tijden. Het zal nog wel jaren duren, maar de komst van een bescheiden uitziende, onopvallende maar zeer getalenteerde Beanie Rosen zal voor alle vrouwen in de filmindustrie nieuwe kansen geven.
Beanie is opgevoed door een moeder met een meedogenloze drang naar een hogere sociale positie en een aardige vader zonder enige ambitie. Moeder Miriam heeft op haar weg als echtgenote van een man met een geringe sociale status en dito inkomsten, haar verlangen naar de juiste postcode en bijbehorend vermogen tot perfectie opgevijzeld. De kunst van verbeteren, verbergen en uitwissen noemde Beanie ‘het ijsdweilen’, een techniek van een dweilmachine die het ijs polijst tot het glad en perfect is en alle storende oneffenheden verdwenen zijn. Tijdens haar carrière als agent van de sterren zal Beanie vaak gebruik maken van ijsdweilen.

Twee andere vrouwen kruisen de weg van Beanie naar de top van de filmindustrie, beide zijn in bezit van uitzonderlijke talenten: de beeldschone Mercedes en de eigenwijze, getalenteerde Ella Joy Gaddy. Uiteraard zijn er vele mannelijke personages die de drie vrouwen ontmoeten, liefhebben en beïnvloeden. Van de drie lijkt Beanie een relatief lange tijd zowel in liefde als in haar carrière geen geluk te hebben. Ze hield innig van haar vader, een vertegenwoordiger in de verzekeringen, die haar het Abracadabra- meisje noemde en haar een mantra voor het leven gaf:
“Spreek het uit. Zie het. Maak het waar.”

Climbing in Heels is een fantastisch boek. De personages zijn perfect uitgewerkt, het verhaal is gelaagd en sprankelend, de dialogen slim, scherp en ironisch. Je loopt met Beanie Rosen op het Wilshire Boulevard, je drinkt je cocktails in Beverly Hills Hotel in het gezelschap van de jonge Nicolas Cage, Sean Connery en Richard Gere, je drinkt koffie met The New Kids on the Block, je houdt je hart vast bij het afsluiten van vele industrie veranderende deals. Zelden is er een boek verschenen over Hollywood die levendiger, ingrijpender of realistischer is.

Elaine Goldsmith-Thomas schrijft alsof ze ervoor geboren is. Het is dan ook geen verrassing dat Darren Star haar in een gesprek vraagt of zij Beanie Rosen is. Ze zegt lachend die vraag te haten en laat het verder onbeantwoord. En het is ook geen verrassing dat er gedacht wordt over een verfilming of een serie van het boek. En laten we wel zijn, de grote Darren Star verschijnt niet voor niets in het beeld. Ja, de grote Darren Star van onder andere Sex and the City, Younger en Emily in Paris. Ik verheug me nu al.

Elaine Goldsmith-Thomas is een Amerikaanse filmproducent, bekend onder meer van haar werk voor en met Jennifer Lopez. Climbing in Heels is haar debuut. Het boek is uitstekend vertaald door Karin de Haas die het voor elkaar kreeg om de snelle, meedogenloze en scherpe taal van de schrijfster in het Nederlands volledig intact te houden. Chapeau!


Reageer op deze recensie

Meer recensies van Kamila Straatsburg