Lezersrecensie
Meesterlijke thriller vol onverwachte plotwendingen
De Uitgeverij Prometheus trakteert de lezer deze zomer op een vlotte en onderhoudende thriller van de Nederlandse journaliste Anna van den Breemer, bekend door haar eerste thriller Het perfecte zusje, haar column bij de Volkskrant en diverse andere boeken.
Als thrillerschrijfster profileert Anna van den Breemer zich zeer verdienstelijk door haar heldere boeiende schrijfstijl, sympathieke personages en geloofwaardige, spannende plotwendingen.
Het verhaal beslaat vijf dagen, is verteld vanuit Sascha en springt regelmatig heen en weer in de tijd. De vijf hoofdstukken dragen de namen van de weekdagen.
Sascha is de echtgenote van een opkomend, controversieel en omstreden politicus Victor. Samen met hun twee zoontjes wonen ze in een moderne riante villa met een grote tuin en veel privacy. Sascha heeft na de geboorte van haar eerste zoon te kampen gehad met een ernstige postnatale depressie. De geboorte van haar tweede zoontje Olivier heeft ze zonder depressie doorstaan maar desondanks heeft ze last van een aantal angsten, onzekerheden en twijfels over haar functioneren als moeder en echtgenote.
Op een zonnige middag blijkt Olivier niet in zijn bed te liggen wanneer Sascha hem komt ophalen na zijn middagslaapje. Het raam in de kinderkamer waarvan Sascha met zekerheid wist dat die gesloten was, staat open. De kleine Olivier is verdwenen.
Een koortsachtige zoektocht volgt, waarbij steeds meer kleine stukjes informatie worden gegeven over de echte gemoedstoestand van Sascha, details over haar huwelijk, vlijmscherpe karakter tekeningen niet alleen van Sascha maar ook van haar moeder en de schoonmoeder, van Viktor en van de buren.
De politieke voorkeuren van Viktor hebben hem veel vijanden bezorgd, dus het lijkt meer dan mogelijk dat de ontvoerder gezocht moet worden tussen de politieke tegenstanders van Viktor of tussen de mensen die door hem in het verleden persoonlijk benadeeld zijn geweest. Maar ook de naaste buren hebben bij nader inzien meer verborgen lagen. Speelt hier misschien wat een verborgen verhouding lijkt te zijn tussen de buurman en Sascha een rol? Naarmate er steeds meer lagen worden afgepeld van de grote relatie-ui van de ingewikkelde verhoudingen tussen de protagonisten, komen steeds meer verdachten en bruikbare scenario’s in zicht.
Anna van den Breemer combineert in haar verhaal diverse thema’s van een modern huwelijk, gelijkheid binnen een relatie, onzekerheid en angsten om niet te voldoen aan alle maatschappelijke en relationele verwachtingen, complete voldoening - of juist gebrek eraan - van moederschap.
De onverwachte plotwendingen en ontwikkelingen in het verhaal zijn goed opgebouwd, niet willekeurig maar realistisch en functioneel. De weg die Sascha aflegt tijdens haar zoektocht naar de echte kernwaarden in haar leven, relatie en moederschap, is herkenbaar en aangrijpend.
Anna van den Breemer schrijft zeer boeiend en betrekt de lezer zowel bij het verhaal als ook bij het karakter en de problemen van de personages. De lezer voelt vrijwel direct duidelijke sympathie voor Sascha, met al haar onzekerheden en twijfels maar met een overtuigend sterk professioneel talent, een van de weinige dingen in haar leven waar ze geen twijfels over heeft.
De schaduwvrouw is een sterke, onderhoudende thriller goed voor een aantal spannende en prettige leesuren.
Als thrillerschrijfster profileert Anna van den Breemer zich zeer verdienstelijk door haar heldere boeiende schrijfstijl, sympathieke personages en geloofwaardige, spannende plotwendingen.
Het verhaal beslaat vijf dagen, is verteld vanuit Sascha en springt regelmatig heen en weer in de tijd. De vijf hoofdstukken dragen de namen van de weekdagen.
Sascha is de echtgenote van een opkomend, controversieel en omstreden politicus Victor. Samen met hun twee zoontjes wonen ze in een moderne riante villa met een grote tuin en veel privacy. Sascha heeft na de geboorte van haar eerste zoon te kampen gehad met een ernstige postnatale depressie. De geboorte van haar tweede zoontje Olivier heeft ze zonder depressie doorstaan maar desondanks heeft ze last van een aantal angsten, onzekerheden en twijfels over haar functioneren als moeder en echtgenote.
Op een zonnige middag blijkt Olivier niet in zijn bed te liggen wanneer Sascha hem komt ophalen na zijn middagslaapje. Het raam in de kinderkamer waarvan Sascha met zekerheid wist dat die gesloten was, staat open. De kleine Olivier is verdwenen.
Een koortsachtige zoektocht volgt, waarbij steeds meer kleine stukjes informatie worden gegeven over de echte gemoedstoestand van Sascha, details over haar huwelijk, vlijmscherpe karakter tekeningen niet alleen van Sascha maar ook van haar moeder en de schoonmoeder, van Viktor en van de buren.
De politieke voorkeuren van Viktor hebben hem veel vijanden bezorgd, dus het lijkt meer dan mogelijk dat de ontvoerder gezocht moet worden tussen de politieke tegenstanders van Viktor of tussen de mensen die door hem in het verleden persoonlijk benadeeld zijn geweest. Maar ook de naaste buren hebben bij nader inzien meer verborgen lagen. Speelt hier misschien wat een verborgen verhouding lijkt te zijn tussen de buurman en Sascha een rol? Naarmate er steeds meer lagen worden afgepeld van de grote relatie-ui van de ingewikkelde verhoudingen tussen de protagonisten, komen steeds meer verdachten en bruikbare scenario’s in zicht.
Anna van den Breemer combineert in haar verhaal diverse thema’s van een modern huwelijk, gelijkheid binnen een relatie, onzekerheid en angsten om niet te voldoen aan alle maatschappelijke en relationele verwachtingen, complete voldoening - of juist gebrek eraan - van moederschap.
De onverwachte plotwendingen en ontwikkelingen in het verhaal zijn goed opgebouwd, niet willekeurig maar realistisch en functioneel. De weg die Sascha aflegt tijdens haar zoektocht naar de echte kernwaarden in haar leven, relatie en moederschap, is herkenbaar en aangrijpend.
Anna van den Breemer schrijft zeer boeiend en betrekt de lezer zowel bij het verhaal als ook bij het karakter en de problemen van de personages. De lezer voelt vrijwel direct duidelijke sympathie voor Sascha, met al haar onzekerheden en twijfels maar met een overtuigend sterk professioneel talent, een van de weinige dingen in haar leven waar ze geen twijfels over heeft.
De schaduwvrouw is een sterke, onderhoudende thriller goed voor een aantal spannende en prettige leesuren.
1
Reageer op deze recensie