Een maatschappij kritische fantasy

Maartje 29 oktober 2018 Hebban Team
In These Rebel Waves volgen we de verhalen van Adeluna (Lu), Devereux (Vex) en Benat (Ben). Adeluna (Lu), is een dochter van de leiders van het eiland Grace Loray en oud spionne en soldaat ten tijde van de oorlog tegen het streng religieuze Argrid. Devereux (Vex) is een piraat, een Raider, die handelt in de magische planten van Grace Loray en gevangen wordt gezet door de leiders van Grace Loray.
Lu bevrijdt Vex om samen met hem op zoek te gaan naar een ontvoerde gedelegeerde van Argrid, een land op het vaste land. Lu vermoedt dat deze man niet ontvoerd is, maar zelf zijn ontviering in scene heeft gezet om Grace Loray in een burgeroorlog te storten. En dan heb je nog Benat (Ben), de kroonprins van Argrid en iemand die graag werkt met de, in zijn land verboden, magie van de planten.

Het verhaal behandelt een heleboel thema’s die in onze wereld ook van belang zijn. Zo is er Argrid waar religie een heel balangrijke rol speelt en waar de koning tegelijkertijd de regering vormt en de leider van de kerk is. Dit zorgt voor een samenkomst van machten die niet goed is. Ook spreekt het boek over kindsoldaten en de trauma’s die daaruit volgen, over vluchtelingen problematiek en over burgerschap en regeren.

‘You forgive yourself for what you’ve done,’ Edda told her. ‘You admit mistakes. You learn from them. And you improve.

Ik vond These Rebel Waves een rustig boek met weinig actie. Het boek is meer karakter gestuurd en geeft een mooi inzicht in de maatschappij. Ik verwacht dat deel twee meer actie zal bevatten.

‘My sister used to say you could tell a person’s character by what they considered their weaknesses, rather than their strenghts.’

Meer recensies van Maartje