De rode draad mist

Marielle 16 maart 2018
‘Vanaf nu wordt alles beter’ is een boek met verhalen over ‘dertigers-dilemma’s’. Het zijn geen columns; een kort verhaal beslaat nog geen twee pagina’s en de langere verhalen bestaan uit meerdere korte hoofdstukjes.

Er is geen duidelijke rode draad te herkennen; de verhalen staan op zichzelf en hebben ieder een eigen thema, bijvoorbeeld ‘mode’, ‘hoe vind je de ware liefde’, ‘hoe ga je om met het verdriet van vrienden’, ‘vriendschappen’ en ‘collega’s’. Door het ontbreken van de rode draad is het geen boek wat je achter elkaar doorleest; ik heb af en toe een verhaal als tussendoortje gelezen, naast een ander boek.

Soms worden de verhalen aangevuld met een zwart-wit illustratie; een leuke toevoeging want het verhaal en de illustratie zijn echt een setje. Sommige verhalen bevatten een schema of een inspiratiematrix; dat vind ik weinig toevoegen.

Een aantal verhalen zijn leuk en herkenbaar maar een aantal vind ik ook nogal zeurderig, overdreven en vergezocht. Bovendien staat het boek (onnodig) vol met Engelse termen. Na het lezen van het voorwoord had ik een wat hilarischer boek verwacht; ik vind het over het algemeen niet echt grappig, ik mis de humor. Het is niet het lekkere feelgood-boek waarop ik had gehoopt; al moet ik wel bekennen dat ik niet direct tot de doelgroep behoor, dat speelt waarschijnlijk mee...

Meer recensies van Marielle