Liefde maakt het leven mooi

Marjolein 21 juni 2019
Een goed komisch toneelstuk schrijven is moeilijk en als je toneelstuk na meer dan 400 jaar nog steeds gelezen en gespeeld wordt, moet het haast wel heel goed zijn. Dit toneelstuk speelt zich af tijdens de midzomernacht in Athene. De nacht leent zich voor allerlei verwikkelingen en de verschillende verhaallijnen worden mooi afwisselend verteld, zoals het hoort in een goede klucht. Het is een paar dagen voor het huwelijk van Theseus en Hippolita. Net als zij willen Lysander en Hermia ook trouwen, maar Hermia moet van haar vader trouwen met Demetrius en anders is ze verplicht non te worden. Helena is juist zwaar verliefd op Demetrius en zou niets liever willen. Je voelt de slaande deuren hier al aan komen, met de kanttekening dat slaande deuren er niet zijn, want het verhaal speelt zich af in een bos.
Koning Oberon wil graag een schildknaap van Koningin Tatiana hebben en besluit wat toverkracht te gebruiken. Diezelfde toverkracht moet de elf Puck ook toepassen op Demetrius, maar helaas, hij betovert Lysander. Lysander wordt hierdoor verliefd op Helena net als Demetrius. Zoals het een goede klucht betaamt komt alles uiteindelijk goed.
Het stuk leest na 400 jaar nog steeds fantastisch, de discussie tussen Lysander en Hermia over het onrecht dat hen aangedaan wordt en hoe oprecht hun liefde is. Een gesprek als dit blijft actueel. Dat maakt het stuk waarschijnlijk tijdloos: het gaat over liefde, over jaloezie en over je oneerlijk behandeld voelen. Allemaal gevoelens die je blijft herkennen. Ik heb genoten van dit toneelstuk, ik geef het 4 sterren.

Meer recensies van Marjolein