Een heerlijke reis terug in de tijd

Marjolein 23 december 2021
Een heerlijke tijd van Elizabeth Jane Howard is het boek waar de schrijfster op 27-jarige leeftijd mee debuteerde. Het is een zeer overtuigend debuut, waarin je als lezer meegroeit met de vrouwelijke ik-figuur.

Bij de start van het boek is de ik-figuur een ongelukkige zestienjarige die graag wil ontsnappen uit haar ouderlijk huis. Haar vader is een verarmde componist en ze krijgt de kans om met kerst bij familie te gaan logeren. De onzekerheid en verwarrende gevoelens die de hoofdpersoon ervaart weet Howard levensecht op te schrijven, je wordt meegetrokken in de wervelwind van gevoelens.

Wat de roman sterk maakt is de verhaallijn die meegroeit met de hoofdpersoon. Zij wordt meer volwassen en het verhaal ook. De Eerste Wereldoorlog start, het begin van de oorlog gaat aan de oudere puber voorbij, maar wanneer de hoofdpersoon jongvolwassen ze is, wil ze betrokken zijn. De jaren na de oorlog brengen weer nieuwe ontwikkelingen met zich mee. Het boek blijft hierdoor in iedere fase van de ontwikkeling van de hoofdpersoon interessant, ze weet steeds beter haar gevoelens onder woorden te brengen en als lezer raak je niet verveeld.

Howard schrijft mooi, mooie zinnen, mooie gedachtegangen. Bijvoorbeeld over de omgang met haar werkgeefster, waar ze werkt als gezelschapsjuffrouw: “zij had het gevoel dat haar leven voorbij was, ik dat het mijne nog niet was begonnen, en in beide gevallen waren we verbaasd, en stoorden we ons er een beetje aan dat het zo was.”

Kortom een heerlijk boek dat liefhebbers van de historische Engelse romans zeer zal bevallen.

Meer recensies van Marjolein