Een bijzondere levensreis

Marjolein 19 september 2021
Sebald neemt je mee op reis samen met de ik-figuur en de hoofdpersoon Jacques Austerlitz. Je reist als lezer door heel Europa en Austerlitz leert je de gebouwen zien en de omgeving.
Waarom Austerlitz zo geïnteresseerd is in gebouwen? Zijn hele jeugd voelt hij zich ontheemd, hij groeit op in een domineesgezin in Wales. Zijn ouders ontsporen geestelijk en aan het eind van zijn middelbare schooltijd komt hij achter zijn werkelijke naam. Hij weet niets meer van zijn jongste jaren. Zijn onderzoek van gebouwen door Europa brengt hem terug naar zijn geboorteplaats.
Austerlitz valt vooral op door de unieke schrijfwijze van Sebald. Alinea's en hoofdstukken gebruikt hij niet. Het verhaal komt hierdoor als een doorlopende film op je af. Tussen alle beschrijvingen van de gebouwen door, komen mooie observaties aan het bod, over het leven, over het begrip tijd . Het boek zet je aan het denken. Je gaat mee met het ritme van de ik-verteller die op verschillende momenten in de tijd Austerlitz ontmoet.
Het is een uniek boek, dat vraagt om aandachtig en rustig lezen. Door de afwezigheid van alinea's wil je het wel in een keer doorlezen. De zwart-wit foto's geven de lezer wat lucht en bieden een fijne aanvulling op het verhaal.

Meer recensies van Marjolein