Veel actie en weer wat uurtjes leesplezier

03 januari 2016
Ella Vreeland werkt als creatief directeur voor een reclamebureau. Zij is in rouw, omdat haar minnaar David is overleden. Ella vindt dat David zich in de weken voor zijn dood vreemd en gejaagd gedroeg en vertrouwt de omstandigheden van zijn dood niet.

Jacob Grünberg is een wetenschapper die zich tot doel heeft gesteld eeuwige jeugd te creëren. Hij is in een vergevorderd stadium met de ontwikkeling van een revolutionair medicijn wat voor antiveroudering zorgt. Tot nu toe is er nog maar een select elitegezelschap op de hoogte van deze ontwikkelingen. Dit medicijn is er alleen voor de allerrijksten ter wereld.

Ella vermoedt dat de dood van David in verband staat met het werk van Jacob. Maar ze krijgt amper de kans om rustig op onderzoek uit te gaan, want al snel wordt zijzelf achtervolgd en belaagd door anonieme berichtjes en bedreigingen. Meer mensen in haar omgeving gaan dood en Ella wordt in situaties geplaatst, waarin ze zelf verdacht lijkt. Dit alles dwingt haar te vluchten uit Nederland.

Nu Ella niks meer te verliezen heeft besluit ze jacht te maken op Jacob en zijn bedrijf. Haar speurtocht brengt haar naar Italië, waar zijn kliniek is. Ze is vastberaden binnen te dringen en zijn zaken te ontmaskeren. Maar Jacob heeft Ella ondertussen ook al in het vizier. En zij heeft iets wat hij wil hebben.

Ingrid Oonincx (1968) is schrijfster en columnist. Haar debuut Nickname werd genomineerd voor de Schaduwprijs voor het beste Nederlandstalige thrillerdebuut en de Crimezone Award voor de beste Nederlandstalige thriller. Medicijn is haar vierde thriller. In 2015 heeft Ingrid zich aangesloten bij het schrijverscollectief Moordwijven waarin acht Nederlandse en Vlaamse thrillerschrijfsters zich verenigd hebben.

Medicijn is een boek waarin veel actie plaatsvindt. In die zin is het boek spannend en leest het ook makkelijk door. De auteur maakt gebruik van makkelijk te volgen taal, korte zinnen en korte hoofdstukken. De plot wordt goed gedoseerd opgebouwd en er zijn genoeg spannende plotwendingen. Ook het einde is goed afgewerkt.

Wat mij wel is tegengevallen zijn de vele toevalligheden die dit verhaal rijk is. Dit is wat ik mij ook van de eerdere thrillers van Ingrid Oonincx herinner. Gedurende het verhaal komen er een aantal personages en situaties voorbij die enorm goed uitkomen voor het verhaal, maar wat uiteindelijk gekunsteld overkomt. Dit zou een natuurlijker beloop moeten hebben, waardoor de toevalligheid minder opvalt.

Een compliment aan de auteur voor de setting van het verhaal, wat grootser is dan we van de vorige thrillers van haar gewend zijn. In dat opzicht heeft ze letterlijk en figuurlijk haar grenzen verlegd. Het verhaal speelt zich af in meerdere landen en sommige actiescènes zijn ook groots aangepakt. Het gekozen thema van een medicijn wat voor eeuwige jeugd moet zorgen zorgt in dit geval voor een goed fundament voor een gedegen thriller. Met deze ingrediënten zal Medicijn heel wat thrillerliefhebbers een aantal fijne leesuurtjes bezorgen.

Meer recensies van