Een boek vol dierenverhalen voor het goede doel

Princess Marcella 15 augustus 2018
De opbrengst van deze verhalenbundel vol met verhalen over dieren gaat naar het goede doel Melief, een stichting die verwaarloosde dieren een goede oude dag geeft.
De bundel schotelt je 30 verhalen, columns of anekdotes voor van een keur van schrijvers, columnisten, politici of organisatoren van dierenwelzijn.

Wat mij opviel aan veel verhalen of columns dat ze mij met een negatief gevoel achterlieten. Of het ging over misbruik van dieren, zoals uitbuiting voor dierensex of hondengevechten, of dat de hoofdpersonen juist in de knoei zaten met zichtzelf, hun gevoel of met de geest, of aan het einde van hun leven waren. Dat er columns tussen zaten die weer gingen over de verschrikkingen van de bio-industrie of ander dierenleed. Die verhalen waren zwaar op de hand. Ik had gehoopt dat dit boek juist vol stond met leuke of geinige dierenverhalen, die je een goed gevoel gaven na het lezen van een verhaal. Waren alle verhalen zo zwaar op de hand, gelukkig niet, Er zaten ook verhalen tussen die je juist blij maakte, een paar voorbeelden. De kat in de gordijnen van Linda Jansma, Over hoe een eigengereide kat toch leert samen te leven met een nieuw kattenmaatje, Melissa Skaye over Pretness een paard dat ze weet te redden van verwaarlozing en hem laat opbloeien tot paard waarmee ze prijzen wint. Over de avonturen van de twee baardagamen die Thomas Olde Heuvelt heeft aangeschaft.

Als je een keur aan verhalen wilt lezen over dieren in al haar facetten en je houdt van de wat droevige en intense verhalen is dit een aanrader voor je. Als je hoopt op een boek vol leuke en blijmakende verhalen over dieren dan kan ik je alleen maar aanraden om het prijs van het boek meteen over te maken naar stichting Melief, want deze stichting verdient het. Ze doen goed werk.

Meer recensies van Princess Marcella