auto's auto's en nog eens auto's

Renate 05 januari 2017 Hebban Team
Paardenkracht van Lars Mytting is een roman, die echt bol staat van auto's, alles draait om auto's.
Erik zijn leven draait om auto's, vroeger al toen hij vaak op de autosloperij van Werner Gruntvig was, waar hij ook zijn eerste liefde vond, en later in zijn werkzame leven als garagist/ pomphouder.

Het verhaal neemt je mee naar de jaren 60 en 70 in het plaatsje Annor, waar Erik zijn garage/bezinepomp heeft.
Doordat er geruchten zijn dat er een nieuwe weg komt even verderop veranderd er voor Erik een hoop, zo moet hij gaan nadenken wat hij nou wil.
Ook komt door deze nieuwe weg zijn slechte relatie met Harald Jotul nog meer onderdruk te zijn.
Zal zijn koppigheid en het vast houden aan wat was hem helpen in de strijd tegen het grote geld?

Het is een boek wat als je er eenmaal echt in zit makkelijk leest, en door het nuchtere taalgebruik krijg je een goed idee over hoe de man Erik is.
Wel vond ik het in het begin lastig lezen door de vele automerken en dingen die met auto's te maken hebben, maar neemt niet weg dat het uiteindelijk een fijn boek was, en weer een hoop wijzer ben geworden, over bahco's, sleutels en oude auto's
En ondanks dat het veel over auto's gaat is dat zeker geen reden voor vrouwen om het boek links te laten liggen, want dan mis je dit en dat is zonde.
Want hij schrijft ook heel beeldend dus je kan zo voor je zien hoe het station eruit ziet en het dorpje en de natuur daar.

Dit zal vast niet het laatste boek van Lars mytting zijn als het aan mij ligt.
Veel leesplezier!

Meer recensies van Renate