Dodenstoel

Wilma Hartman 21 juni 2019
Het boek begint met een moord. Er wordt een man gevonden, keel doorgesneden en aan zijn schouders opgehangen aan het plafond. Zijn vrouw ligt op bed, ook dood en in de kast zit een jongen die alles heeft zien gebeuren, ernstig getraumatiseerd en niet in staat iets te vertellen. De moordenaar is vrij brutaal en roept de politie op om de moordenaar te zoeken. Hij laat een boodschap achter met bijbelteksten over wraak en vergelding en verwijst naar bekende vroegere moordenaar zoals Jack the Ripper. Ook geeft hij een link naar een website met een dodenstoel met daarbij de boodschap “pas als mijn wraak compleet is stop ik met moorden”. Omdat de man militair is wordt naast inspecteur Neli Panka ook adviseur Eugène Hamer erbij gehaald. Al snel is er een spoor dat verwijst naar Sebrenica en een netwerk van mensenhandel en drugssmokkel. Het moorden stopt niet en het lijkt of hij de perfecte moorden pleegt. Er wordt een spelletje gespeeld met Hamer en Neli. Hoe kunnen ze de dader stoppen? Van welk netwerk maakt hij deel uit? Is er een lek bij de politie.
Het is een spannend en meeslepend verhaal. Je wordt meegenomen in de puzzel om de dader te pakken en als op een gegeven moment wel duidelijk wordt wie het gedaan zou kunnen hebben wil je weten hoe dat kan en waarom hij dat doet. Het geen boek dat je niet kan wegleggen maar wel spannend genoeg om lekker door te lezen. Het boek is chronologisch opgebouwd waarbij steeds een stukje van de puzzel meekrijgt. Neli en Hamer zijn met veel geheimzinnigheid omgeven en ontwikkelen zich gedurende het verhaal dus ook de ontwikkeling van de karakters is goed gedaan in het boek. Toch weet ik nog lang niet alles van Neli en Hamer en hoop daarom ook dat er een vervolg komt.
Alles bij elkaar een heel goed en sterk debuut daarom 4 sterren van mij.

Meer recensies van Wilma Hartman