onzichtbaar

Wilma Hartman 22 april 2018
Metin, geboren in Turkije heeft 3 jaar in Duitsland gewoon met zijn vader, moeder en zus wanneer ze naar Nederland gaan. Daar kunnen ze in een echt huis wonen en niet bij familie. Ze komen te wonen in de berucht Bijlmermeer. Het is het verhaal van het verval van de Bijlmermeer maar nog meer het verhaal van een jongen die blijft hopen en geloven op betere tijden. De vader, communist, zoals hij zich zelf noemt is teleurgesteld in het leven en probeert het beste ervan te maken maar wordt keer op keer afgewezen. Een keer doet hij een goede poging om op eigen kracht te ontsnappen aan de armoede en ellende maar zijn onvermogen zich te schikken wreekt zich. Hij uit zich door thuis de tiran uit te hangen maar op bepaalde momenten is hij de liefhebbende huisvader. Voor Metin en zijn zus is het onmogelijk om daar een peil op te trekken. Voor hen is het zaak onzichtbaar te zijn en te zorgen dat het beest niet los komt!
Het klinkt als een verdrietig boek een somber boek maar dat is zeker niet zo. Het is een geweldig boek, vlot geschreven en verdiend wat mij betreft absoluut de libris literatuur prijs.

Meer recensies van Wilma Hartman