Leeslijst 2019
December
De laatste maand van het jaar is van start gegaan. December staat altijd garant voor veel feestdrukte: Sinterklaas, mijn verjaardag, kerst en oudjaarsavond. Ontzettend gezellig! Tussen al die drukte door hoop ik ook voldoende rust te vinden om lekker veel te lezen. Gelukkig heb ik de laatse week van het jaar vakantie! Ook wordt het tijd om alvast plannen te maken voor volgend jaar. Mijn challenge voor 2020 heb ik in elk geval vast op 150 boeken ingesteld.
148. De overlevenden - Alexandra Bracken
415 bladzijden | ***** sterren
149. Frankusstein - Jeanette Winterson
369 bladzijden | *** sterren
150. Dizary. Het levende systeem - Patrick Berkhof
333 bladzijden | *** sterren
151. Wijsheid - Frédéric Lenoir
139 bladzijden | *** sterren
152. Woeste hoogten - Emily Brontë
194 bladzijden | *** sterren
153. Nestwarmte - Ernst Paul Dörfler
254 bladzijden | *** sterren
154. De saffieren troon - Evi F. Verhasselt
247 bladzijden | **** sterren
155. Winterbloei - Jan Wolkers
139 bladzijden | ** sterren
156. De kerstmisaurus en de winterheks - Tom Fletcher
412 bladzijden | **** sterren
157. Niet alles wat schittert - Aline van Wijnen
83 bladzijden | ** sterren
158. Demonen van Myradé - Patrick Berkhof
338 bladzijden | **** sterren
159. The master and margarita - Mikhail Bulgakov
371 bladzijden | *** sterren
160. Het levensverhaal van de boom - David Suzuki & Wayne Grady
210 bladzijden | *** sterren
161. Dangerous Alliance - Jennieke Cohen
420 bladzijden | **** sterren
162. Een - Sarah Crossan
251 bladzijden | **** sterren
163. Het ijspaleis
luisterboek | *** sterren
164. Het koninkrijk - Jess Rothenberg
319 bladzijden | **** sterren
165. Onzichtbare vrouwen - Caroline Criado Perez
355 bladzijden | *** sterren
November
De eerste dag van de maand begon goed met een bezoek aan het crossing border festival: Ik kwam terug met twee boeken (De kangoeroekronieken en Vorosjylovhrad). Of ik die deze maand ook al ga lezen? Dat weet ik nog niet. Want nu het thema van deze maand is "Lees een vergeten boek" ga ik weer volop uit eigen kast lezen. Mijn doel is in elk geval tien boeken uit eigen kast te gaan lezen. De stapel boeken ligt klaar, dus we gaan zien hoe ver ik kom!
134. Een verhaal van twee prinsessen - Peeters Bjorn
199 bladzijden | ** sterren
135. Bal Masque - Elia Barceló
410 bladzijden | **** sterren
136. Exit dyslexie - Erik Moonen
464 bladzijden | ** sterren
137. De literaire kring - Marjolijn Februari
254 bladzijden | **** sterren
138. De meestermethode - Maarten Meester
101 bladzijden | *** sterren
139. Gij nu - Griet op de Beeck
288 bladzijden | **** sterren
140. De boekwinkel voor gebroken harten - Robert Hillman
luisterboek | *** sterren
141. Angel Mage - Garth Nix
534 bladzijden | *** sterren
142. De golem en de djinn - Helene Weckser
539 bladzijden | **** sterren
143. De grote wereld - Arthur Japin
luisterboek | *** sterren
144. Het romantisch misverstand - Jan Drost
308 bladzijden | *** sterren
145. Pans labyrint - Cornelia Funke & Guillermo del Toro
260 bladzijden | **** sterren
146. Falend licht. Hoe het Westen de Koude Oorlog won maar de vrede verloor - Ivan Krastev & Stephen Holmes
259 bladzijden | **** sterren
147. De gedaanteverwisseling - Franz Kafka
luisterboek | **** sterren
Oktober
Na de lees uit eigen kast maand ga ik nu weer volop andere dingen lezen. Er liggen twee recensieboeken voor non-fictie op me te wachten, daarnaast heb ik bij de bibliotheek drie fantasyboeken geleend die me aan liggen te kijken. Het begint weer wat frisser te worden, dus mijn dekentje en thee staan klaar (met dank aan mijn schoonvader heb ik tegenwoordig een theepot, waardoor ik niet steeds meer naar de waterkoker hoef te lopen maar gewoon lekker door kan lezen!)
122. Hyperion - Dan Simmon
242 bladzijden | **** sterren
123. De boomgaard - Lynn Austin
Luisterboek | *** sterren
124. De eeuwige kop van Jood - Ludo Albicht
235 bladzijden | *** sterren
125. Winter - Marissa Meyer
838 bladzijden | *** sterren
126. Dierloos - Dirk-Jan Verdonk
223 bladzijden | *** sterren
127. Witte vleugels, zwarte vleugels - Sue Monk Kidd
luisterboek | ***** sterren
128. De taal der spreuken - Blake Charlton
381 bladzijden | *** sterren
129. The mortal instruments. The graphic novel 1 - Cassandra Clare & Cassandra Jean
192 bladzijden | *** sterren
130. The mortal instruments. The graphic novel 2 - Cassandra Clare & Cassandra Jean
192 bladzijden | *** sterren
131. De oorsprong - Diana Gabaldon
133 bladzijden | *** sterren
132. Firmin - Sam Savage
202 bladzijden | *** sterren
133. Een kerstvertelling - Charles Dickens
luisterboek | **** sterren
September
Het is september en de vakantie zit er weer op. Dit jaar heb ik tijdens de vakantie helemaal niet zo heel veel kunnen lezen, maar deze maand, als ik weer in mijn vaste structuur zit, kan ik hopelijk weer wat meer boeken lezen. Er liggen een paar boeken klaar die ik voor een Hebban recensie of Hebban-VIP ga lezen, verder heb ik nog geen plannen en zie ik wel waar ik zin in heb! Er staat nog steeds voldoende in mijn kast, dus keuze zat!
110. Zonder mij - Dani Atkins
428 bladzijden | **** sterren
111. De jongens van Nickel - Colson Whitehead
luisterboek | ***** sterren
112. Laura H. - Thomas Rueb
526 bladzijden | **** sterren
113. We doen wat we kunnen - Lykele Muus
267 bladzijden | *** sterren
114. Annabel - Kathleen Winter
367 bladzijden | *** sterren
115. Missievaders - Mar Oomen
288 bladzijden | **** sterren
116. De kleuren van schaduw - V. E. Schwab
550 bladzijden | ** sterren
117. The sail weaver - Muffy Morrigan
271 bladzijden | *** sterren
118. Notes from the midnight driver - Jordan Sonnenblick
176 bladzijden | **** sterren
119. Maanduister - Katharine Kerr
375 bladzijden | *** sterren
120. Elementaire deeltjes: Milieu - Jaqueline Cramer
luisterboek | *** sterren
121. De ondergrondse spoorweg - Colson Whitehead
347 bladzijden | *** sterren
Augustus
Zo, het is vakantie. De eerste dagen van augustus was ik vooral bezig met op mijn nichtje te passen. Mijn leesgedrag bleef even steken bij Jip & Janneke en Otje. Respect voor alle ouders die het nog lukt om boeken te lezen! Nu mijn huis weer kindvrij is, vind ik het wel heel stilletjes. Maar ik vind het ook fijn om weer eens lekker te kunnen gaan lezen! Nog een week en dan ga ik op vakantie. In plaats van mijn koffer te vullen met boeken en me een hernia te tillen, neem ik dit keer mijn tablet mee. Daar heb ik zojuist de gehele shortlist van de Hebban debuutprijs gezet. Ik ben benieuwd!
98. Doet sneeuw pijn - Carolien Spaans
97 bladzijden | **** sterren
99. Dit is hoe het ging - Astrid Boonstoppel
207 bladzijden | *** sterren
100. Lam - Hannelore Bedert
233 bladzijden | **** sterren
101. De witte kamer - Samantha Stroombergen
348 bladzijden | *** sterren
102. De 5de golf - Rick Yancey
405 bladzijden | **** sterren
103. Daisy Miller and The turn of the screw - Henry James
213 bladzijden | *** sterren
104. Eland - Lykele Muus
291 bladzijden | **** sterren
105. Een beschamende vertoning - Paulina Flores
262 bladzijden | *** sterren
106. Zonder liefde - Stefan Brijs
222 bladzijden | **** sterren
107. Rode klok - Leni Zumas
410 bladzijden | *** sterren
108. Als Beale Street kon praten - James Baldwin
319 bladzijden | **** sterren
109. Animal farm - George Orwell
luisterboek | *** sterren
Juli
Het is juli en mijn tuin is af (yes!), maar mijn relatie is wankel en dus is het de vraag of ik nog wel lang van mijn tuin kan genieten. Tot dusverre heb ik meer tranen vergoten dan gelezen. Nog even werken en dan start mijn vakantie en kom ik hopelijk wat tot rust. Samen met mijn moeder ga ik in elk geval een weekje naar Terschelling om even bij te komen. Er gaat zeker een stapeltje boeken mee. Hopelijk krijg ik dan ook weer wat meer leesconcentratie!
88. De bijenhouder van Aleppo - Christy Lefteri
Luisterboek | *** sterren
89. De ongeneeslijke romanticus - Frank Tallis
265 bladzijden | **** sterren
90. Efter - Hanna Bervoets
312 bladzijden | **** sterren
91. Weg van liefde - Alain de Botton
238 bladzijden | *** sterren
92. Ivory apples - Lisa Goldstein
269 bladzijden | *** sterren
93. Judas. Een familiekroniek - Astrid Holleeder
571 bladzijden | *** sterren
94. Nice girls rule - Fran Hauser
209 bladzijden | **** sterren | Recensie
95. Terugkeer naar Inverness - Diana Gabaldon
768 bladzijden | *** sterren
96. The million pieces of Neena Gill - Emma Smith-Barton
321 bladzijden | Gelezen voor de Hebban VIP club
97. Bird box - Josh Malerman
301 bladzijden | *** sterren
Juni
De maanden vliegen voorbij en ineens is het juni! Nog een maand en dan komt de vakantie er alweer bijna aan. Die staat garant voor heel wat leesuren, dus ik ga alvast nadenken over welke boeken ik dan graag wil lezen. Deze maand zal ik echter nog moeten werken en (nog steeds) mijn tuin afmaken, maar er zal vast ook wel weer wat leestijd zijn. Er staat niet heel veel op de planning, dus ik ga wel zien wat er op mijn pad komt!
77. De horlogemaker van Londen - Natasha Pulley
347 bladzijden | *** sterren
78. Koninkrijk van as - Sarah J. Maas
914 bladzijden | Gelezen voor de Hebban scifi & fantasy club
79. The kingdom of little wounds - Susann Cokal
541 bladzijden | **** sterren
80. Het probleem met bokken en schapen - Joanna Cannon
350 bladzijden | **** sterren
81. De nacht van de begijnen - Aline Kiner
luisterboek | *** sterren
82. Welkom in het rijk der zieken - Hanna Bervoets
277 bladzijden | ***** sterren
83. De vliegeraar - Khaled Hosseini
Luisterboek | ***** sterren
84. De elfsteen - Ben Bokhout
796 bladzijden | Gelezen voor de Hebban scifi & fantasy club
85. The girl who lost her shadow - Emily Ilett
272 bladzijden | **** sterren
86.A darkling plain - Philip Reeve
492 bladzijden | Gelezen voor de Hebban scifi & fantasy club
87. Alles wat er was - Hanna Bervoets
284 bladzijden | ***** sterren
Mei
De afgelopen maand heb ik vooral druk aan mijn tuin gewerkt en dus wat minder gelezen. Dunnere boeken vormden echt een uitkomst! Deze maand ga ik mijn tuin afmaken en heb ik hopelijk ook weer wat meer tijd voor wat steviger leesvoer. Ik ben deze maand begonnen met het openslaan van het tweede Deverry boek (jawel, dat gaat er nu eindelijk van komen!) en het laatste deel van De troon van glas-serie ligt me ook al verleidelijk aan te staren.
61. Het jongensuur - Andreas Burnier
43 bladzijden | *** sterren
62. Gelezen voor de Hebban Debuutprijs
63. Het schooltje van Auschwitz - Mario Escobar
Luisterboek | *** sterren
64. Gelezen voor de Hebban Debuutprijs
65.De logica van geluk - Mo Gawdat
359 bladzijden | ** sterren
66. Eat that frog - Brian Tracy
Luisterboek | *** sterren
67. Gelezen voor de Hebban Debuutprijs
68. De wateraap - Mariken Heitman
173 bladzijden | *** sterren
69. Qualityland - Marc-Uwe Kling
370 bladzijden | **** sterren | Recensie
70. Een briefje uit de hemel - Francisca Flinterman
284 bladzijden | **** sterren | Recensie
71. Het zwarte hart - Stephanie Garber
365 bladzijden | *** sterren
72. Meester Legende - Stephanie Garber
408 bladzijden | *** sterren
73. Ordo Entia - Esmeralda van Belle
249 bladzijden | ** sterren
74. Het huis voor ongewenste meisjes - Joanna Goodman
Luisterboek | **** sterren
75. Let's go green - Sustainable Susan
223 bladzijden | *** sterren
76. Machines zoals ik - Ian McEwan
347 bladzijden | Gelezen voor de Hebban scifi & fantasy club
April
April doet wat hij wil, maar voorlopig is het gelukkig zonnig! Dat betekent dat ik heerlijk in het zonnetje ga zitten lezen. Deze maand heb ik geen drukke leesplanning, dus ik zie gewoon wat er voorbij komt en waar ik zin in heb, fijn! Ik hoop deze maand in elk geval wel weer een boek verder te komen in de Deverry-serie. Na januari heb ik hier niets meer uit gelezen, terwijl ik had gehoopt elke maand een deel te lezen. Deze maand maar eens een inhaalslag maken!
47. Open ogen - Remco Campert
42 bladzijden | *** sterren
48. Akte van berouw - Chris Houtman
225 bladzijden | *** sterren
49. Lathrain. De band - Anna López Dekker
337 bladzijden | Gelezen voor de Hebban scifi & fantasy club | Recensie
50. The house of mirth - Edith Wharton
409 bladzijden | *** sterren
51. De kaart van zout en sterren - Jennifer Zeynab Joukhadar
Luisterboek | **** sterren
52. De kleuren van magie - V.E. Schwab
413 bladzijden | *** sterren
53. Game of poems - Ellen Deckwitz, Ingmar Heytze & Thomas Möhlmann
143 bladzijden | Gelezen voor de Hebban scifi & fantasy club
54. One flew over the cuckoo's nest - Ken Kesey
154 bladzijden | **** sterren
55. Echte vrouwen krijgen een kind - Liesbeth Smit
luisterboek | *** sterren
56. I am number four - Pittacus Lore
440 bladzijden | **** sterren
57. Norse mythology - Neil Gaiman
283 bladzijden | *** sterren
58. De zusterklokken - Lars Mytting
409 bladzijden | **** sterren | Recensie
59. Victoria - Daisy Goodwin
Luisterboek | *** sterren
60. De grote Gatsby - F. Scott Fitzgerald
102 bladzijden | *** sterren
Maart
Na de laatste paar heerlijke dagen van februari had ik gehoopt ook maart met zon te kunnen starten, maar helaas, het regent. Jammer, want deze maand wil ik eindelijk eens gaan beginnen om onze tuin op te knappen. En grootse plannen heb ik! Afijn, dat moet nog even wachten. Tot de zon weer gaat schijnen vermaak ik me in elk geval nog wel even met een boek :) Ik heb een aardig stapeltje klaarliggen en hoop weer zo'n mooie leeslijst als afgelopen maand neer te kunnen zetten.
32. Infernal devices - Philip Reeve
317 bladzijden | Gelezen voor de Hebban scifi & fantasy club
33. Coraline - Neil Gaiman
95 bladzijden | *** sterren
34. Onderdrukt door de verlosser - Hester den Boer
259 bladzijden | **** sterren | Recensie
35. Duizend schitterende zonnen - Khaled Hosseini
Luisterboek | **** sterren
36. Het keizerrijk van as - Anthony Ryan
642 bladzijden | gelezen voor de Hebban scifi en fantasyclub
37. Transgender in Nederland - Alex Bakker
274 bladzijden | *** sterren
38. De drietand, de heks en de draak - Christopher Paolini
214 bladzijden | gelezen voor de Hebban scifi en fantasyclub
39. Daar ga ik weer! - Carien Karsten
187 bladzijden | *** sterren
40. De plaag - David Walton
399 bladzijden | gelezen voor de Hebban scifi en fantasyclub
41. Het spel der tronen - George R.R. Martin
746 bladzijden | ***** sterren
42. De vlecht - Laetitia Colombani
204 bladzijden | ***** sterren
43. Mijn moeders strijd - Murat Isik
62 bladzijden | *** sterren
44. Jas van belofte - Jan Siebelink
95 bladzijden | *** sterren
45. Een onbreekbare band - Patty van Delft
441 bladzijden | *** sterren
46. The Cerulean - Amy Ewing
483 bladzijden | **** sterren
Februari
De eerste dag van februari begon meteen met een dik pak sneeuw. Het ziet er prachtig uit, dat wel, maar het is wat minder om er door te moeten. Wel is het ideaal weer om lekker onder een dekentje te kruipen, kopje thee erbij en dan heerlijk in een boek te duiken. En die files die door die sneeuw ontstaan? Ik zet gewoon een luisterboek op. Dan zijn dat ook weer goed benutte uren! Verder is het deze maand natuurlijk valentijnsdag. Eens kijken of ik een mooi bijpassend boek kan vinden!
19. Godsgraf - Jay Kristoff
653 bladzijden | gelezen voor de Hebban scifi en fantasyclub
20. Wit konijn / Rode wolf - Tom Pollock
302 bladzijden | **** sterren
21. Born at midnight - C. C. Hunter
398 bladzijden | *** sterren
22. Rebel in de woestijn - Alwyn Hamilton
352 bladzijden | *** sterren
23. De val van Annika S. - Annejet van der Zijl & Jo Simmons
Luisterboek | *** sterren
24. Het legioen van vlammen - Anthony Ryan
680 bladzijden | **** sterren
25. Still me - Jojo Moyes
489 bladzijden | **** sterren | Recensie
26. Kroniek van een erfenis - Ingeborg van 't Pad Bosch
294 bladzijden | *** sterren | Recensie
27. Aan Chesil Beach - Ian McEwan
153 bladzijden | ***** sterren
28. Vaak ben ik gelukkig - Jens Christian Grøndahl
112 bladzijden | *** sterren
29. Birk - Jaap Robben
Luisterboek | *** sterren
30. Just don't mention it - Estelle Maskame
446 bladzijden | **** sterren | Recensie
31. The neverending story - Michael Ende
445 bladzijden | **** sterren
Januari
Het nieuwe jaar is gestart en de kop is er weer af! Ook dit jaar hou ik weer bij welke boeken ik gelezen heb, hoeveel bladzijden ik las en hoeveel sterren ik uitdeelde. Dit jaar ben ik ook van plan om wat meer recensies te gaan schrijven van wat ik las, dus ook die vind je in dit overzicht terug. Vandaag ga ik uitbuiken van alle oliebollen van gisteren en bijkomen van alle festiviteiten van december. Lekker in mijn pyjama op de bank, uiteraard met een boek erbij!
1. Zomervacht - Jaap Robben
Luisterboek | **** sterren | Recensie
2. Bloed - Kim ten Tusscher
489 bladzijden | **** sterren | Recensie
3. A very large expanse of sea - Tahereh Mafi
310 bladzijden | **** sterren | Recensie
4. Kenau - Tessa de Loo
310 bladzijden | *** sterren | Recensie
5. Mortal engines - Philip Reeve
282 bladzijden | **** sterren
6. Het vuur van de draak - Anthony Ryan
699 bladzijden | **** sterren | Recensie
7. De acht bergen - Paolo Cognetti
Luisterboek | *** sterren | Recensie
8. In koelen bloede - Truman Capote
360 bladzijden | **** sterren | Recensie
9. De ijsdraak - George R. R. Martin
99 bladzijden | *** sterren
10. Arthur. De zienersteen - Kevin Crossley-Holland
328 bladzijden | **** sterren | Recensie
11. Vuur & Bloed. Deel een: De opkomst van het huis Targaryen van Westeros - George R. R. Martin
875 bladzijden | Gelezen voor de Hebban scifi & fantasy club | Recensie
12. Het enige verhaal - Julian Barnes
Luisterboek | *** sterren | Recensie
13. Zilverdolk - Katharine Kerr
408 bladzijden | **** sterren | Recensie
14. De genadestoel - Elizabeth H. Winthrop
271 bladzijden | *** sterren
15. Ridder van de zeven koninkrijken - George R. R. Martin
293 bladzijden | **** sterren
16. De koffer - Sergej Dovlatov
118 bladzijden | *** sterren
17. Eragon - Christopher Paolini
439 bladzijden | *** sterren
18. Concept M - Aafke Romeijn
luisterboek | **** sterren | Recensie