Prachtig!

A van Steeg 12 oktober 2020
De in Nederland geboren Michel Faber is opgegroeid in Australië maar woont nu in het Verenigd Koningrijk. D begon hij vijfendertig jaar geleden al te schrijven en nu komt het boek op de markt om de honderdvijftigste sterfdag van Charles Dickens te herdenken. In de noot van de schrijver is ook te lezen dat het boek niet alleen een herdenking aan Dickens is, maar ook schatplichtig is aan James Thurbers die The Wonderful O schreef en aan C.S. Lewis en Charles Lutwige Ogsons, bekend van de Kronieken van de Narnia-reeks.

Eerlijk gezegd ben ik niet zo’n fantasy- of sprookjeslezer, maar de cover van het boek sprak mij enorm aan. Wat is deze prachtig en bijzonder. Ik kan er nog steeds van genieten als ik deze in mijn boekenkast zie staan. Maar vond ik het verhaal ook zo mooi?

Het verhaal gaat over Dhikilo, een geadopteerd donker meisje dat nu in een saai slaperig Engels kustplaatsje woont. Ze komt uit een klein onbekend land Somaliland, dat eigenlijk niet bestaat. Haar vriendinnen komen allemaal uit landen die wel bestaan. Dan ontdekt ze op een ochtend dat de letter D is verdwenen. Iedereen spreekt de woorden zonder D uit en ook in de tekst, zoals naamborden, is de letter D verdwenen. Waarom hebben de mensen het niet door dat de letter D is verdwenen?

‘Een letter verdwijnt niet zomaar vanzelf uit het alfabet,’ zei de professor. ‘De d is gestolen.’ – Michel Faber

Als ze naar de begrafenis van een oud professor en docent gaat, ontdekt ze iets vreemds. Hij blijkt namelijk nog te leven en met zijn hond, of is het toch een sfinx?, blijkt hij een eigen leven te leiden.
Samen met Mevrouw Robinson (de hond of sfinx) gaat ze naar Liminus, de magische wereld. Hier ziet ze libellen met de letter D rondzwermen. Ze brengen de letters naar een oven om ze daar te vernietigen. Dhikilo komt daar in een spannend avontuur terecht, waarbij ze haar leven niet zeker is. Maar zal het haar lukken de letter D terug te krijgen? Zal ze de dictator Gamp in Liminus kunnen tegenhouden om naast de letter D ook de andere letters te redden?

Michel Faber heeft een prachtig boek geschreven. De hoofdstukken zijn kort en krachtig. Hij weet het verhaal tot leven te brengen en heeft een sprookjesachtige schrijfstijl. Zo mist letterlijk de letter D bij de woorden, dansen de libellen over het papier en kent het boek ook nog een mooi formaat. D een geschiedenis van twee werelden is in zijn totaliteit een sprookje op zich. Vanaf de eerste letter tot de laatste letter is het genieten van zijn beeldende en fantasierijke schrijfstijl. Een kunstwerk op zich!

Voor mij is dit de eerste kennismaking met Faber. De vertaling door Harm Damsma en Niek Miedema verdient absoluut een groot compliment. Ze hebben in het verleden eerder boeken van Faber vertaald. In de toekomst wil ik zeker nog een boek lezen van deze auteur. Hij weet woorden tot leven te brengen en de lezer bij zijn verhaal te betrekken.

D is een verhaal dat je moet lezen om te ervaren hoe mooi het daadwerkelijk is. Ik heb bewust de tijd genomen voor het boek en het over een aantal dagen verspreid. Gewoon om te genieten van dit bijzonder mooie fantasierijke sprookjesverhaal. Een aanrader voor jongeren en ouderen!

Gelezen voor het blog In de boekenkast

Meer recensies van A van Steeg