Een tegenvallend debuut

A van Steeg 25 juni 2020
Zodra ik de Stagiair begon te lezen viel me direct de schrijfstijl op. De beide hoofdpersonages worden vanuit de ik-vorm verteld, maar ach dat hoefde de pret niet te drukken, dacht ik. Maar helaas was dit niet het enige waar ik me uiteindelijk moest doorworstelen. Waarom vond ik dit boek niet het beste boek die ik gelezen heb?

Hoofdredactrice Katherine en stagiaire Lily schelen twintig jaar maar komen op dezelfde plek te werken. Beiden staan totaal anders in het leven. Zo is hun idee in leefstijl, waarde opvattingen en vooroordelen over van alles en nog wat een wereld van verschil. In een soort van dagboek stijl leren we de twee beter kennen, al is het wel opletten wie er aan het woord is.

Het verhaal begint als Katherine Lily een lift meegeeft wanneer ze een taxi aanhoudt. De twee blijken naar dezelfde plek te moeten wanneer ze aan de praat raken in de taxi. Maar wat blijkt Lily is het nichtje van de directeur van het magazine Promt waar de beiden dames voor werken. De zaken lopen op dat moment ook niet echt lekker. Katherine raakt steeds meer in de ban van Lily en er vinden een aantal onverklaarbare dingen plaats. Echter is Lily zich niet bewust van de houding van de oudere Katherine. Of is het schijn die bedriegt?

Doordat de verhaallijn weinig vaart kent en de gebeurtenissen naar saai en ongeloofwaardig neigen, is het zeker in het grootste deel van het verhaal echt doorbijten. Waar wil de auteur de lezer nu mee naar toe nemen? Wat is de kern van dit verhaal? De beide dames leren we door de afwisselende vertelling wel wat beter kennen. Hierdoor krijgt de lezer wel een kijkje in hun gedachten.
Het boek wordt aangeduid als een psychologische thriller. Echter heb ik nergens spanning kunnen ontdekken. De auteur probeert het psychologische deel door het verhaal te verweven, maar door de traagheid van het verhaal en de weinige plotwendingen komt dit niet echt uit de verf.

Helen Monks Takhar debuteert met De stagiair en heeft een poging gewaagd om een boek te schijven met een verhaallijn waarbij er twee totaal verschillende vrouwen de hoofdrol spelen. Wat mij betreft is het debuut niet echt geslaagd, terwijl het verhaal genoeg ingrediƫnten bevat om toch echt wel een als psychologische thriller uit de verf te kunnen komen. Helaas een gemiste kans. Ik geef dan ook niet meer dan 2 sterren.

Meer recensies van A van Steeg